Copy eller webbcopy – vad är skillnaden?

Hem/Content marketing, SEO, Tips/Copy eller webbcopy – vad är skillnaden?

Copy eller webbcopy – vad är skillnaden?

En del suckar högt och utdraget åt titeln Webbcopy. Man menar att skillnaden mellan en “vanlig” copywriter och en copy som skriver för webben inte längre kan göras. Det finns en poäng i det. Ett digitalt tanke- och arbetssätt är inte längre frågan om ett val. Basen för ett företags marknadsföring bör idag vara digital – ett skifte som gör det nödvändigt för strateger och kreatörer att verkligen förstå och utnyttja de kanaler och plattformar som finns tillhands.

Webbcopy, webbredaktör, copywriter eller webbskribent?

Titlarna är många, men i grunden handlar det som vanligt om att förstå målgruppens behov och anpassa budskap, innehåll och tonläge till den kanal som valts för kommunikation och marknadsföring.

När det gäller att producera vass webbcopy måste det finnas en förståelse för hur vi tar till oss information på nätet. Att veta vad målgruppen söker efter och erbjuda information som är relevant. Att engagera besökarna och öka konvertering, men även att skriva texter som ger bra position i Googles listor.

3 korta tips för dig som skriver för webben

  1. Nyckelord
    Ha alltid mottagaren i tanken när du formulerar budskap och texter, men glöm inte att Google värderar webbtexter utifrån vissa riktlinjer. Lär dig att skriva sökmotoroptimerade texter och ha koll på vilka nyckelord som bäst attraherar målgruppen. Läs mer om hur du som copywriter skriver sökmotoroptimerat här.
  2. Rubriken är vägen in 
    Visst är det synd när fantastiska texter inte blir lästa på grund av en svag eller krånglig rubrik? Rubriken ska berätta vad texten handlar om och samtidigt locka till läsning. På webben utgör klickbara rubriker själva vägen in till din text. Tröskeln för att hoppa från rubrik till innehåll är på så vis högre än i en tryckt text. Lägg därför tid och omtanke på rubriken. Kom även ihåg att rubriken är högintressant för Google – så använd nyckelord!
  3. Dela upp texten väl
    Som copywriter gör du din läsare en tjänst om du delar upp texten med mellanrubriker – det gör det enklare för den som skumläser att få grepp om texten och hitta rätt.

Behöver ni hjälp med er digitala kommunikation? Vi hjälper till med med allt från att sätta en digital strategi till att producera och publicera innehåll till din webbplats eller blogg. Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200

Lämna en kommentar