Fyra tips inför höstens content marketing!
09 aug 2018
Har du en färdig plan för ditt content hösten 2018? Eller stod det kanske på din to-do list i juni, utan att riktigt bockas av? Att lyckas väva ihop vårens och höstens marknadsföring sömlöst, är verkligen inte en självklarhet. Men istället för att göra snabba ad-hoc-lösningar kan förberedelser nu under sensommaren underlätta mycket inför höstens produktion – gör en enkel content-plan! Börja nu innan allt drar i gång på riktigt, och möt kunder och kollegor i september utan lackande svett och hjärtat i halsgropen. Nedan följer några innehållstips för hur du kan lägga upp marknadsföringen i höst.
Blogginlägg driver trafik
Vi läser bloggar som aldrig förr, trots förutfattade meningar om det långrandiga formatet. För du läser ju just nu, eller hur? Att skriva redaktionellt är en perfekt möjlighet att fördjupa dina målgruppers kunskap om ditt varumärke och hålla dem up-to-date med de senaste nyheterna. Och förutom att blogginlägg bjuder på läsvärt innehåll; Google premierar längre redaktionella format på webbplatser, och dit hör välskrivna blogginlägg. Ett regelbundet flöde av nya blogginlägg höjer därför din ranking, och ökar chansen till mer trafik till din webbplats.
Tips! Skriv ner 3-4 intresseväckande teman/rubriker på blogginlägg anpassade till din målgrupp. Planera in inläggen under septembers fyra veckor. Kanske kan du knyta dem till specifika erbjudanden, nyheter eller kampanjer under hösten?
Nyhetsbrev bygger nya relationer
Marknadsföring via mejl är ett smart sätt att summera mycket innehåll och bjuda på variation för många olika mottagare. Långsiktig marknadsföring med hjälp av nyhetsbrev bygger relationer med dina prenumeranter och driver trafik till dina andra digitala kanaler. Fyll breven med intressanta rubriker till och CTA:s (call to action) som leder till klick – och om du sköter dina kort rätt – slutligen till konvertering!
Tips! Planera in minst 3 nyhetsbrev under hösten och bygg en layout redan nu! Även om du inte har allt innehåll färdigt så går det snabbare att fylla en färdig stomme när breven väl ska skickas ut. Mailchimp ett populärt verktyg som är lätt att använda tack vare sin logiska struktur och många tutorials.
Quiz som content hösten 2018
Vår nya favorit: quiz! Spelifiera din kommunikation genom att engagera din målgrupp i ett quiz om varumärket. Ett quiz låter din målgrupp lära känna dig och varumärket interaktivt samtidigt som tävlingslusten och belöningssystemet sporras hos deltagarna. Sätt sprätt på fantasin och låt nya och gamla kunder tävla om en produkt eller prova-på-tjänst. Ett quiz fungerar bra som en självständig digital kampanj och sticker ut bland de mer traditionella marknadsföringsformaten.
Tips! Fokusera på ett tema inom verksamheten eller knyt quizet till en pågående kampanj. Millionmind är ett företag som specialiserar sig på quiz och de hjälper dig mer än gärna med både mjukvara och innehåll av quizet!
Video och rörligt till sociala medier
Idag är det enkelt att filma och skapa video. Visuellt och rörligt content gör det enkelt att snabbt nå ut med budskap på ett roligt och snyggt sätt. Ta tillfället i akt att kickstarta content-hösten med en kort videopresentation: intervjua en nyanställd kollega, berätta om ett spännande samarbete, presentera höstens kampanj eller gör en kort introduktion av det senaste blogginlägget du har skrivit! Materialet är enkelt att dela i de flesta digitala kanaler och gör det lätt för dig att få spridning.
Tips! Tänk noga igenom vad du vill uppnå med filmen och planera sedan innehållet. Om filmen ska användas i sociala medier, håll den kort. Filma helst i vågrätt läge för att lättare anpassa formatet till flera, olika digitala kanaler. Bra att tänka på: ta gärna tre bildutsnitt. Med andra ord – filma och klipp ihop en helbild, halvbild och närbild på personen eller objektet du valt att filma. På så sätt blir ser ditt material proffsigt ut och blir lätt att sprida på Facebook, LinkedIn, Instagram och andra sociala medier.
Färdig content-plan men inget innehåll?
Vi på skrivbyrån hjälper dig mer än gärna att både planera och producera ditt content hösten 2018. Vi och våra 500 skrivproffs finns nära till hands, och hjälper dig genom hösten såväl som resten av året. Du når oss på hej@stockholmsskrivbyra.se.