Bloggen – mer läst än någonsin 2017!
31 okt 2017
Bloggen växer och det är tydligt att den så kallade blogg-döden är en myt. Tvärtom har bloggportalerna en renässans och det ger fantastiska möjligheter för den som vill göra sig till expert inom sitt område och synas hos Google.
Bloggens starka tillväxt
Den senaste statistiken visar att nischade bloggar lockar oss som vill läsa om motor och mode, smink och smak eller våra egna favoritämnen: skrivande och digitalisering.
En av förklaringarna till den stora ökningen är att allt fler webbplatser har någon form av bloggflöde. Många företag har förstått fördelarna med och arbetar aktivt med content marketing och redaktionellt innehåll. Många bloggare och influensers bygger egna verksamheter som oftast startar med ett starkt intresse för något och en önskan att dela med sig i en blogg.
Google-sökningar leder oss till bloggen
Sannolikt är färre internetanvändare idag trogna följare av en blogg. Kanske tänker du inte ens på att du läser en blogg om du har hamnat där via en Google-sökning. När du söker information om ett resmål, en recension av en restaurang eller en instruktion om hur du bäst tömmer din telefon på bilder är det troligt att det finns en specialiserad och nischad bloggare bakom orden.
Bloggen har helt enkelt blivit ett självklart sätt att äga ett område eller nisch genom textinnehåll. Sociala medier (som Facebook, Youtube eller Instagram) har inte samma chanser att synas i, till exempel, Googles sökträffar då sökmotorn premierar andra sidor än sina sociala medie-konkurrenter.
När vi googlar söker vi innehåll, inte annonser
Idag börjar i stort sett alla lite större köp med en googling, oavsett om det gäller B2C eller B2B. Det vi söker är inte annonser, utan innehåll. Vi söker oss bort från leverantörernas webbplatser för att hitta andra konsumenter eller företag som kan berätta mer om resmålet, affärssystemet, kameran eller skorna vi funderar på att köpa. I åldrarna 26-35 är bloggläsandet störst – 66 % läser bloggar någon gång, Gruppen följs tätt av 36-45-åringarna, där siffran är 63 %. En köpstark målgrupp.
Fler företag samarbetar med influencers
Marknaden för proffs-bloggarna, som idag kallas influencers, har aldrig varit större. Reklamtrötthet och den digitala världens utveckling gör att fler företag och varumärken väljer bort traditionell annonsering för samarbeten med namnkunniga bloggare. Att annonsera och visa upp produkter och tjänster tillsammans med en influencers gör att det går att nå ut till och engagera människor på ett helt annat sätt än med en annons. Förra året beräknades en halv miljard (500 000 000) SEK investeras och omsättas i influencer marketing – 40 % mer än året innan!
Idag är fler än hälften bloggläsare
Med stor sannolikhet söker läsarna information eller kunskap om något. Siffran har vilat stadigt de fem senaste åren, så det är tydligt att bloggosfären har fått ett ordentligt uppsving!
Så många skriver blogg 2017
Över hälften av Sveriges internetanvändare, läser bloggar då och då och det är en drastisk ökning med 11 % från i fjol. I gruppen 26-35 år skriver 12 % för en blogg någon gång. Om man titta på alla Sveriges internetanvändare ligger siffran på 8 %, så det finns stora möjligheter för dig som vill vara med i leken!
Bloggen 2017 i siffror
Bli en bättre bloggare!
Att hålla i liv i bloggen är inte alltid en dans på rosor. Att jobba med innehåll på löpande band kräver en redaktionell kalender och en ständigt skrivande penna. Vi kan hjälpa dig med båda, vare sig du behöver hyra in en stjärna eller vill ha handfasta tips. Vi har allt ifrån skrivcoachning till webbkurser och konsulter. Hör av dig på hej@stockholmsskrivbyra.se så hjälper vi dig!
Källa: Svenskarna och internet 2017