Att arbeta som copywriter
13 jul 2015
I serier som Mad Men levererar den typiska copywritern taglines på stående fot, gärna med en whiskeypinne i ena handen och en cigg i den andra. Men hur är det egentligen att arbeta som copywriter? Tja, i verkligheten ter sig rollen något annorlunda. Och tur är kanske det, hur många texter skulle annars få se dagens ljus?
Copywriter på olika sätt
Som copy behöver man nödvändigtvis inte arbeta med reklam. Allt från redaktionella texter till webbcopy och appmanus ligger på copywriterns bord, och arbetsplatsen kan vara allt från kommunikationsbyråer, contentbyråer och marknadsavdelningar till det egna frilanskontoret.
Förutom att vara en duktig skribent behöver en copywriter även kunna sätta sig in i nya ämnen fort och ha en god förmåga att anpassa text och ton efter målgrupp. Dessutom krävs kreativ höjd och modet att våga tänka nytt och annorlunda. Att skriva är bara en del av copyns arbete. Strategiarbete, intervjuer, research och kundmöten tar ofta upp stor del av arbetsdagen.
4 frågor till en av våra copywriters
Hej Anna! Vilka egenskaper bör en copywriter ha?
Kreativ förmåga, strategisk kompetens och prestigelöshet är en bra kombination. Det räcker inte med att vara ”bra på att skriva”. Som copywriter måste man också, oftast på kort tid, kunna sätta sig in i vitt skilda verksamheter och målgrupper.
Hur ser en vanlig dag ut?
Som frilanscopy ser mina dagar ganska olika ut. Jag har nästan alltid flera uppdrag igång parallellt och antingen jobbar jag hemifrån eller så sitter jag hos någon av mina uppdragsgivare. Vissa projekt har jag jobbat med i flera år, men för det mesta handlar det om korta puckar med bara ett par dagar från brief till deadline. Alla projekt ser förstås olika ut, men i det stora hela lägger jag nog minst lika mycket tid på research och analys som jag gör på att skriva.
När känner du att ditt jobb är som roligast?
När jag får chansen att vara med hela vägen i ett projekt, från uppstart till leverans. Extra roligt är det förstås att arbeta med projekt som ligger i linje med mina personliga intressen och värderingar.
När är det desto svårare?
När datorn strejkar och kaffet är slut.
Bilden här ovanför togs när Anna var ute på uppdrag som julklappsrimmare hos Skandia. Vill du anlita Anna, eller någon av våra andra duktiga copywriters? Hör av dig till oss på 08-556 042 00 eller mejla hej@stockholmsskrivbyra.se