Konsten att anlita en bra copywriter
18 sep 2015
Det kan vara svårt att veta vilken typ av textproduktion man klarar av själv och när det är dags att anlita en copywriter. Att sedan hitta en copywriter som passar för det specifika uppdraget är en konst i sig. Vi vet att träffsäkra, målgruppsanpassade texter kräver kunskap och tid. Om du saknar något av dessa två, rekommenderar vi dig att ta hjälp av ett proffs.
Att tänka på när du ska anlita en copywriter
Innan du lyfter telefonen eller börjar googla, fundera över det här:
1. Vilken typ av text ska skrivas?
Behöver du hjälp med att ta fram en riktigt stark idé? Gäller jobbet ren textproduktion eller behöver du någon som tänker strategiskt kring innehållet? Ska du lansera en ny produkt, skriva en manual eller göra en långsiktig plan för blogg eller nyhetskanal?
2. Löpande arbete eller kortare projekt?
Tänk långsiktigt. Vill du ha hjälp med att starta en företagsblogg behöver den uppdateras löpande. Söker du någon som kan sätta texter till din webb kanske den personen även ska sköta produktion av nyhetsbrev. Fundera över vilka plattformar du vill använda dig av och vad för slags underhåll de behöver. Söker du en person som finns på plats och blir en del av ett team, eller vill du ha någon självgående som arbetar på distans?
3. Behövs några specialkunskaper?
Research är en viktig del av copywriterns arbete och en duktig copy sätter sig snabbt in i nya ämnen och anpassar språk och tonalitet efter målgrupp. Men för vissa uppdrag krävs speciell kunskap och specifik erfarenhet. Kanske behöver du en skribent som är väl insatt i motorbranschen, talar flytande spanska eller har kunskaper inom biokemi? Skriv ner en önskelista.
4. Vem är mottagaren?
Fundera på vem du riktar dig till och vilka kunskaper din målgrupp har. Kanske behöver du en copywriter som inte är insatt i ditt ämne, någon som kan ställa rätt frågor och se på din verksamhet ur ett konsumentperspektiv? Det är lätt att bli hemmablind.
5. Vad får det kosta?
Söker du en senior eller en junior copywriter? Ibland är en erfaren copy snabbare och säkrare på att hitta rätt budskap och ton. Ibland är den nybakade copywritern mer nyfiken och sugen på att hitta på nytt. Men det behöver inte vara så. Tänk igenom vad texterna är värda för din verksamhet. Målet med just marknadsförande texter är ju att de ska betala sig flera gånger om!
Dessa frågor brukar vi på Stockholms Skrivbyrå ställa när vi matchar rätt copywriter med uppdrag. Vill du ha hjälp att anlita en bra copywriter, redaktör eller skribent? Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200.