Nytt geni på skrivbyrån

En nytt, flyhänt tangentbordsgeni har äntrat lokalerna hos oss på skrivbyrån. Anna Carlstedt har en gedigen erfarenhet av kommunikations- och marknadsföringsroller inom flera olika branscher. Renen, som hon ibland kallas, är vårt senaste tillskott som alltid håller pennan fast i hand. Välkommen hit Anna!
Hur hittade du hit?
– Jag har haft span på Stockholms Skrivbyrå ända sedan jag bestämde mig för att jag ville leva på mitt skrivande. Skrivbyrån är ett bra nätverk att finnas i om man frilansar. Att jag sen blev inhouse-skribent istället är bara jätteroligt. Härliga kollegor gör livet lite roligare!
Vad hade du haft för dig innan?
– De senaste 12 åren har jag jobbat med kommunikation, marknadsföring, projektledning, affärsutveckling och rekrytering. Jag märker att det underlättar nu när jag skriver för våra kunder: jag kan lätt sätta mig in i deras roll vilket sparar mycket tid och research.
Hur ser du på din nya roll?
– Älskar den. Punkt.
Du kallas för Renen – varför då? Jag ser inga horn
– Jag har varken ren- eller djävulshorn. Den enda horn-kopplingen är att du hittar mig Hornstull rätt så ofta. Men det där med Renen får du spekulera fritt kring.
Har du alltid velat jobba med kommunikation?
– Ja! Specifikt skrivandet, det är liksom det som är grejen. Jag har däremot inte helt säkert vetat i vilket sammanhang jag vill skriva. Jag är glad att jag fick över tio år i andra roller innan jag landade här. Jag tänker att jag ska dela upp mitt yrkesliv i tioårscykler. Så nu har jag precis påbörjat karriär nummer två. Om tio år kanske jag vill göra nåt annat.
Om du måste välja – kulspetspenna eller kul spetspenna?
– En kul spetspenna. Jag gillar inte kulspetspennor. Världens bästa penna är för övrigt Pilot V-sign pen. Det är en kul spetspenna!
Hur känns det när du får till en riktig snitsig copy-rad?
– När jag skriver känner jag mig hög och kommer in i ett flow där jag tappar uppfattning om tid och rum. Det blir som en lång minneslucka, och när jag vaknar så finns det färdigt material framför mig som jag nästan alltid är nöjd med. Trolleri!
Nämn tre favoritord
– Maten är klar.
Vad är din hemliga superhjältekraft?
– Att jag är snäll. Men om du menar nåt som har större värde för våra kunder så säger jag snabb.
Hur ser du på framtiden för skribenter, content managers och andra innehållsproducenter?
– Rollen för skribenter i stort kommer helt klart att fortsätta digitaliseras. I takt med alla nya kanaler så ökar också behovet av att fylla dem med bra innehåll. Med andra ord så kommer vi ha mycket att göra. Men en digital skribent måste kunna mer än att skriva, som att vara kreativ, analytisk, strategisk, teknikkunnig, trendkänslig och ha den rätta visuella känslan.
Vill du veta mer om våra proffsiga copys, content managers och digitala stjärnor?
Skriv till hej@stockholmsskrivbyra.se om du behöver en skribent, copywriter, content manager eller annan stjärna så tar vi det därifrån, ord för ord.