Behöver du anlita en webbredaktör, community manager eller content manager?

Hem/Bemanning och rekrytering, Content marketing/Behöver du anlita en webbredaktör, community manager eller content manager?

Behöver du anlita en webbredaktör, community manager eller content manager?

I takt med den digitala utvecklingen har webbredaktörens roll har genomgått stora förändringar. För tio år sedan var webbredaktören i huvudsak en skribent som även behärskade enklare bildhantering och hade ett intresse för webb. När det kom till design och utveckling av webbplatsen var det ofta webbutvecklarens eller webmasterns ansvarsområden.

Men med dagens användarvänliga CMS-system kan den som är någorlunda haj på tekniken få upp en blogg, en enklare webbplats, sociala konton och nyhetsbrev på egen hand. Vad har det inneburit för webbredaktören?

Webbredaktör – en digital stjärna

Som webbredaktör, eller digital redaktör, behöver man idag behärska många moment. Ofta präglas arbetet av strategisk kommunikation i digitala kanaler och sociala medier. Det kräver god kunskap om verksamhetens mål och målgrupper, men även en fingertoppskänsla för vad som fungerar i de olika kanalerna.

För att hantera strategisk planering av innehåll på kort och lång sikt behöver webbredaktören även kunna sköta redaktionella planer, bildhantering, redigering, publicering, löpande underhåll och utveckling av webbplatsen eller intranätet. Utöver detta behöver hen vara en duktig skribent som kan skriva kärnfulla sökmotoroptimerade texter med rätt budskap och ton. Vana att arbeta med olika verktyg för analys är också av stor vikt. Det gäller att kontinuerligt följa upp statistiken, hitta framgångsfaktorer och arbeta långsiktigt.

Anlita en webbredaktör, community manager eller content manager?

Vi har märkt att titeln webbredaktör används mer sällan nu än för några år sedan. En duktig webbredaktör behärskar även roller som content manager, content editor, content marketing-redaktör, digital copywriter, community manager och content-ansvarig, alla är nya titlar som används flitigt. Vi vill ändå slå ett slag för begreppet webbredaktör som är brett och som för oss betyder att man har koll på strategi, produktion, planering, publicering och analys – i många olika kanaler.

Stockholms Skrivbyrå har många vassa webbredaktörer med erfarenhet från olika branscher och verktyg. De finns tillgängliga för löpande arbete på deltid, heltid eller begränsade projekt. Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se eller 08-5560 4200 så berättar vi mer.

Vår systerbyrå Knack Rekrytering kan även hjälpa till med rekrytering av webbredaktörer och community managers.

Lämna en kommentar