Ta hjälp av AI för marknadsföring – i tre steg
24 jun 2025

Utvecklingen inom generativ AI känns ibland överväldigande och svår att få grepp om. Men det behöver inte vara så stort och svårt som det verkar. Så här kommer du och ditt team vidare med AI för marknadsföring!
– AI lovar mycket – men vi ser att när det kommer till den dagliga verkligheten uppstår ibland hinder. Ofta beror det faktiskt på att vi har svårt att bryta gamla mönster. Vi kan även har svårt att bestämma oss för vilka arbetsuppgifter vi bör göra tillsammans med AI och vilka som blir bättre om vi gör det på egen hand, säger Hannah Kolam, kommunikatör och föreläsare inom AI.
Här är några vanliga utmaningar vi hör från marknadsteam vi möter:
- Utbudet av verktyg är stort, men vad får vi använda och vad passar just våra behov?
- Tiden räcker inte riktigt. Att sätta sig in i nya arbetssätt kräver fokus och möjlighet att testa.
- Osäkerhet kring kvalitet. Kommer AI verkligen att hålla måttet i vår kommunikation? Är det fusk?
- Det är utmanande att få med hela teamet. Med olika kunskapsnivåer och inställning till AI, krävs utbildning och riktlinjer för att få med alla på tåget.
Lyckligtvis finns det många sätt att driva på utvecklingen – utan att behöva bli AI-expert eller ställa om hela arbetsflödet.
Tre steg till AI för marknadsföring
– AI kan bli en fantastisk möjliggörare som sparar tid och säkrar kvalitet. Här är några tips som kan göra stor skillnad för marknads- eller kommunikationsteamet. Ja, det gäller väl egentligen alla arbetsgrupper, men vi fokuserar på det vi kan bäst, säger Hannah.
Börja i det lilla
Att börja inkludera AI i ert dagliga arbete behöver inte alls vara svårt. Kruxet är att många verksamheter tänker för stort till en början. Vårt tips är därför att välja en återkommande arbetsuppgift eller aktivitet där ni ser att AI skulle kunna både effektivisera och underlätta för er – och börja där. Det kan till exempelvis handla om rubriksättning, korrekturläsning eller idéarbete. Får ni koll på hur AI kan stötta i en del av ert arbete, blir det enklare att applicera det på fler områden.
Utgå från behov, inte verktyg
Det är lätt att fastna i frågeställningar kring vilket verktyg som är bäst. Börja i stället med att formulera vad du vill uppnå – då blir valet lättare och effekten större. Ställ dig frågor som:
- Vilka arbetsuppgifter tar onödigt mycket tid?
- Var uppstår flaskhalsar i våra processer?
- Finns det uppgifter vi gärna skulle automatisera – men inte riktigt vågat?
- Var i flödet skulle vi vinna på att få hjälp med idéer, utkast eller struktur?
- Har vi innehåll som borde återanvändas eller anpassas – men inte hinns med?
- I vilka lägen behöver vi kvalitetssäkring, snabbare beslut eller bättre underlag?
När du har svar på frågorna blir det mycket lättare att hitta rätt AI-stöd – och då spelar verktyget mindre roll.
Involvera och utbilda teamet
AI funkar bäst när det blir en gemensam arbetsmetod. Säkerställ att alla medarbetare är med på tåget och att kunskapen finns för att använda AI på både ett effektivt och säkert sätt. Testa tillsammans, dela erfarenheter och sänk trösklarna ihop. En verksamhet som tillsammans blir bättre på AI är en verksamhet som står bättre rustad för framtiden.
Vad händer inom AI för marknadsföring?
Vi står inför ett skifte där AI-agenter kommer att stötta oss ännu mer. För att vara förberedda och kunna dra bra nytta av det behöver varje team veta vilka uppgifter som vinner på att automatiseras och hur olika roller och individer kan boostas med hjälp av AI.
Vi genomför i augusti en AI-genomlysning med fem verksamheter. Sista dag för att anmäla intresse är 15 juli.
Vi är framför allt duktiga på strategisk kommunikation och stöttar oftast mindre marknadsteam som behöver få upp tempo i contentproduktion och säkra kvalitet. Vi kommer att välja ut de fem verksamheter där vi tror att vi gör mest nytta. Läs mer om AI-genomlysningen här!