4 frågor att ställa innan du startar företagskonto i sociala medier
12 jul 2016
Det digitala landskapet är under ständig förändring och nya sociala medier dyker upp titt som tätt. Här kommer fyra frågor att ställa innan du startar ett företagskonto i sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter eller LinkedIn.
En lyckad närvaro kräver tid, planering och ett gott tålamod. Därför är det viktigt att se över mål och syfte med att synas och att välja sina kanaler med omsorg.
1. Finns vår målgrupp här?
Det gäller att vara aktiv där företagets mottagare befinner sig. Finns era potentiella kunder inte på Pinterest är det ingen idé att lägga tid på färgkoordinerade anslagstavlor. Finns målgruppen inte på Twitter, strunta i microbloggandet. Att sköta ett företagskonto i sociala medier kräver engagemang, så välj kanaler som passar verksamheten.
2. Har vi den tid och de resurser som krävs?
När man startar upp ett nytt företagskonto är första steget att sätta en hållbar strategi för just den kanalen. Ska ni använda kanalen i marknadsförande syfte krävs planering och produktion av innehåll. Ska kanalen istället användas som exempelvis kundtjänst behövs avsatta resurser som snabbt kan svara på frågor och bemöta kommentarer snabbt. Att sätta ribban för högt och sedan inte mäkta med det löpande arbetet gör ibland mer skada än nytta.
3. Vad är målet och hur mäter vi framgång?
Vad ska närvaron i kanalen leda till? Det kan exempelvis vara att skapa och stärka relationer, dra trafik till webbsida eller blogg eller skapa dialog med besökarna. Fundera även på vilket sätt ni kan mäta hur aktiviteterna svarar mot uppsatta mål.
4. Vilket behov fyller det här kontot? (som mina andra konton inte fyller)
Konton ska inte skapas bara för att. Har ni redan en väl fungerande kanal för ett visst målgruppssegment? Lägg då hellre tid på att fortsätta justera och förbättra den än att dyka in i en ny kanal där du möter samma målgrupp.
Följ vår guide och gör en redaktionell plan
Med vår nedladdningsbara guide Content marketing – skapa en redaktionell plan i 10 steg får du verktyg och tips på hur du sätter din egen content-strategi för det redaktionella arbetet.
Från strategi till att göra-lista
Behöver du och ditt team hjälp med att stärka upp verksamhetens strategi med rätt marknadsföring och kommunikation? Vi håller workshops i ämnet och fungerar ofta som bollplank för marknadschefer som vill öka aktiviteten i digitala kanaler. Vi på Stockholms Skrivbyrå tycker att det är viktigt att planen för arbete i digitala kanaler motiverar och hjälper medarbetarna att arbeta effektivt, därför strävar vi alltid efter att bena ner de stora tankarna till konkreta mål och att göra-listor som kan användas i det dagliga arbetet. Hör gärna av dig om du vill diskutera era behov: hej@stockholmsskrivbyra.se.