Tre smarta sätt att få igång dina content providers

Hem/Blogg, Content marketing/Tre smarta sätt att få igång dina content providers

Tre smarta sätt att få igång dina content providers

Att starta en företagsblogg är enkelt, att kontinuerligt hålla produktionen igång är desto klurigare. Det gäller att ha en fungerande redaktionell plan (som verkligen används och inte hamnar i skrivbordslådan) och se till att alla som ska vara involverade i bloggandet känner sig införstådda med vad arbetet innebär.

Ta tillvara den kunskap som finns

Att locka kunder och bygga relationer genom att dela med sig av värdefullt innehåll utgör själva grunden i content marketing. Därför är det viktigt att tillvarata den expertis som finns internt. Ska ett blogginlägg handla om vikten av användarvänlighet på en webbplats är det till exempel mer intressant om en utvecklare eller UX-designer delar med sig av sina kunskaper än om marknadschefen eller VD:n gör det. En lite snitsigare benämning på personer som bidrar med innehåll är “content providers”.

Se till att alla i teamet är ombord!

Det är viktigt att alla content providers är införstådda med hur en blogg fungerar, vad målet och syftet är , hur målgruppen fungerar och vilka behov som behöver tillgodoses. Här kan vi på skrivbyrån hjälpa till på olika sätt:

1. Kom-igång-workshop.
Vi går igenom bloggstrategi, den redaktionella planen och fyller på med smarta skrivtips. Vi ger även en förståelse för hur kraftfull bloggen är för att driva trafik och affärer idag.

2. Bloggcoachning.
Det är vanligt att man som marknadschef eller redaktör håvar in material från medarbetare som inte är vana skribenter. Här kan vi stötta er med tips på både innehåll, vinkel och ton. Skicka ditt blogginlägg till oss för direkt feedback med tips på förbättringar. Ett sätt att skapa bra innehåll och vässa interna skribenter i samma veva.

3. Bloggfrukost.
Vi samlar alla som bloggar till regelbundna frukostar där alla skriver. Vi finns tillhands för att peppa och hjälpa till att bolla ämnen, vinklar och formuleringar. Den här typen av frukostar är ett sätt för ett helt team att avsätta tid och komma framåt i arbetet.

Vill du komma igång och driva trafik till din webbplats med hjälp av en blogg? Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se eller 08-556 042 00 så hjälper vi dig.

Lämna en kommentar