Svenskarna och internet 2024
04 okt 2024
— Nyheter

Nu är det äntligen dags igen! Den som sysslar med content och kommunikation behöver hålla koll på vad som händer i den digitala världen. Varje år släpper Internetstiftelsen en rapport och vi på Skrivbyrån har väntat otåligt. Här kommer en sammanfattning av Svenskarna och internet 2024.
Stora plattformar står stadigt
Hela 95 procent av svenskarna använder internet och av alla internetanvändare har 94 procent använt sociala medier under året. Precis som tidigare år är det Youtube, Facebook och Instagram vi använder mest. Youtube och Instagram har ett stadigt grepp om sin popularitet, men Facebook används mer sällan än tidigare.
Vilka använder plattformarna mest?
- 90-talister är den generation som använder Facebook i störst utsträckning. Det är dock en plattform som de flesta generationerna använder, bortsett från 10-talisterna.
- Personer födda på 90-, 00- eller 10-talet använder youtube mer än äldre generationer.
- Instagram används främst av 80-, 90- och 00-talister. Precis som Facebook är det en plattform som används mycket av andra generationer.
Uppstickarna har det svårt
Inför årets rapport har Internetstiftelsen valt att undersöka fyra nya plattformar: Mastodon, Yubo, Bluesky och Threads. Av dessa fyra är Threads den som har lyckats bäst med att locka nya användare. Anledningen till det kan bero på att Meta äger appen och att man kan logga in med sitt Instagram-konto.
Sociala medier är en stor del av vardagen – på gott och ont
Sociala medier fortsätter att vara en central del av våra liv. Här umgås vi, får nyheter och råd från andra. Samtidigt har sociala medier en baksida – många, särskilt unga kvinnor, känner sig ensamma och otillräckliga. Rapporten lyfter också det växande problemet med näthat, där unga män är särskilt utsatta. Var fjärde man född på 2000-talet har upplevt hat online.
Hälften tar del av samhällsnyheter på sociala medier
Många svenskar följer nyhetsmedier i sociala medier för att hålla sig uppdaterade om världsläget och händelser i samhället. Lite mer än hälften följer rikstäckande nyhetsmedier på sociala medier och nästan lika många uppger att de på sociala medier tar del av nyheter de annars inte hade fått reda på.
En intressant upptäckt är att en fjärdedel av dem som använder TikTok följer samhällsnyheter på plattformen. Nästan fyra av tio av de yngsta användarna, födda på 00-eller 10-talet, följer nyhetsmedier på TikTok.
Övervakning – ett hett ämne
Rapporten visar att många svenskar är öppna för ökad övervakning, som ansiktsigenkänning på offentliga platser och att polisen får tillgång till privata konversationer vid brottsmisstankar. Det framkommer också att hela 63 procent av deltagarna tror att deras mobiltelefoner tjuvlyssnar på dem, eftersom det kan dyka upp reklam i mobilen för saker de har pratat om.
Svenskarna och AI
Något som förvånar oss är att det inte har skett någon större ökning när det kommer till svenskarnas användning av AI. Däremot förändras sättet vi använder AI. De som använder AI har hittat fler användningsområden, privat, i arbete och kopplat till studier. Internetstiftelsen har gjort en kompletterande studie om svenskarnas AI-användning som du kan läsa här.
Det finns mer att läsa!
När så gott som alla använder internet och sociala medier är det viktigt att hålla koll på utvecklingen. För att uppdatera dig om svenskarnas internetanvändning kan du läsa hela Svenskarna och internet 2024 här.
Om du vill jämföra med förra årets rapport kan du läsa vår sammanfattning av Svenskarna och internet 2023 här.