Straffar Google AI-genererat innehåll?

21 mar 2024

Straffar Google AI-genererat innehåll?

Google ändrar sina algoritmer då och då, det är allmänt känt. Just nu pågår en så kallad core-uppdatering och frågan många ställer sig är: gör den att Google straffar AI-genererat innehåll?

Du har säkert hört prat om algoritmer, men vad innebär det egentligen att Google ändrar sina algoritmer? Anledningen till att de är under ständig utveckling är främst för att Google vill ge sina besökare bra och relevanta sökträffar. De är såklart måna om att vi ska fortsätta vända oss till deras sökmotor för svar på våra frågor. 

Googles riktlinjer och algoritmer är tränade på att identifiera och rangordna innehåll på ett sätt som gör att den som googlar något får bra svar. Sökmotorerna premierar högkvalitativt, relevant och användbart innehåll. Det ska svara bra på de sökningar som görs. 

Rankar AI-innehåll sämre hos Google?

När det gäller AI-genererat innehåll har Googles inställning varierat. Det som hela tiden har varit tydligt är att sökmotorn inte premierar innehåll som är skapat för att manipulera sökmotorresultaten. Det gäller oavsett om det är mänskligt skapat eller med hjälp av AI.

Google betonar alltid att vi ska skapa innehåll för användare, inte för sökmotorer. Det innebär att texter som vi skriver och innehåll som vi publicerar ska vara informativt, värdefullt och engagerande. Är du vän med din AI och har vässat din förmåga att prompta? Bra, då är det inte omöjligt att du lyckas generera riktigt bra och relevant innehåll. Självklart med en del handpåläggning, men ändå.

Innehåll som inte ger värde till användaren eller verkar vara manipulativt, rankar lägre, oavsett hur det är skapat. Det viktiga är att innehållet håller hög kvalitet och är relevant, inte hur det produceras. Det här gäller organisk trafik i första hand.

AI-innehåll som inte rankar hos Google

Det AI-genererade innehåll som Google ser negativt på är ofta det som är producerat i stor skala. Alltså utan hänsyn till kvalitet eller nytta för målgruppen. Vanligtvis är den här typen av innehåll skapat för att lura sökmotorernas algoritmer, snarare än att tala till och engagera användarna.

I ett försök att bekämpa spammigt innehåll av låg kvalitet, har Google uppdaterat sina algoritmer över tid. Tidigare uppdateringar har sänkt rankningen för webbplatser som använt manipulativa tekniker för att förbättra sin synlighet. 

I takt med att AI-tekniken utvecklas och allt fler använder AI-verktyg, har Google fortsatt att uppdatera sina riktlinjer och algoritmer. En utmaning såklart när teknikutvecklingen går så snabbt. Framför allt vill sökmotorn säkerställa att AI-genererat innehåll uppfyller samma kvalitet som annat innehåll.

Google Core Update March 2023

Just nu pågår en stor uppdatering hos Google, Google Core Update March 2023. Core-uppdateringar skapar ofta volatilitet i SEO-rankningar under en kort period. 

Bästa sättet för webbplatsägare och SEO-experter att förbereda sig inför den här typen av uppdateringar är att följa de riktlinjer som finns. De rör framför allt webbdesign och innehållsproduktion. Välbyggda, snabba, mobilanpassade webbplatser funkar bäst. Och de ska innehålla värdefullt, relevant och högkvalitativt innehåll. Då lyckas bäst. 

Det är svårt att förutsäga exakt hur en specifik uppdatering kommer att påverka rankningar. Därför är det klokt att arbeta långsiktigt. När Google har genomfört större uppdateringar är det bra att vara uppmärksam och eventuellt göra justeringar för att förbättra resultatet. 

Så, för att svara på frågan i rubriken: Straffar Google AI-genererat innehåll?

Om du lyckas ta fram relevant och engagerande innehåll med hjälp av AI behöver du inte vara så orolig för att din webbplats ska tappa i rankning. Men om du slarvar och producerar innehåll som inte är relevant för din målgrupp, kommer det förmodligen inte att engagera några besökare. Som en följd av det kan din webbplats ”straffas” och tappa i ranking hos Google.

Vi som jobbar mycket med text och som hela tiden experimenterar med AI-verktyg för textproduktion, kan berätta att det är svårt att ta fram riktigt bra text enbart med AI. Du kan använda verktyg som ChatGPT, Copilot och Gemini i de olika delarna av skrivprocessen. Men förvänta dig inte att få ut en bra text med en enda prompt. Du behöver ge AI-verktyget tydliga instruktioner, kanske i flera steg. Sannolikt behöver du även bearbeta hela eller delar av texten för att den ska bli riktigt bra. Se över innehåll, språk och tonläge innan du publicerar!