Stärk ditt varumärke med storytelling
27 feb 2013
Corporate storytelling handlar inte om att berätta sagor, utan om att förpacka företaget, produkten eller varumärket dramaturgiskt. Konkreta och målande berättelser fastnar i målgruppens minne och kan färdas långt från mun till mun. De som sysslar med reklam vet att storytelling fungerar. Det säljer. På lång och kort sikt.
I alla tider har riktigt bra historier spridits och överlevt genom att de har återberättats. Ikea är ett exempel på ett företag som har lyckats med sin storytelling. De flesta har hört någon historia om varuhuset och Ingvar Kamprad och det är ingen slump. Ikea arbetar aktivt med att förpacka medarbetares historier och sprida dem internt och externt. Det stora varumärket blir mänskligt.
Hjälp dina kunder att välja
Produkter går att kopiera men inte en företagshistoria. Och det som redovisas för oss i en berättelse fastnar lättare i våra minnen än det som presenteras i form av ren fakta. När vi människor fattar köpbeslut gör vi det nästan alltid på känslomässiga grunder, så man ska inte underskatta att lyfta fram de mjuka värdena.
Resultatet blir ofta bättre om man tar hjälp av en duktig storyteller för att samla, bygga och skriva de historier som ska få vandra vidare. Den som ändå vill försöka själv kan ha hjälp av våra fem tips.
5 tips för bra storytelling
- Vad ska effekten bli? Hur ska mottagaren påverkas?
- Välj att berätta historier som förstärker varumärkets, produktens eller företagets kärnvärden.
- Förenkla historien och håll den kort. En halv A4 räcker.
- Skala bort onödig fakta och fyll istället på med konkreta och målande ord som förstärker historien.
- Låt människor och handlingar ta plats. För att få en historia att leva vidare måste den beröra på något sätt.
Hör av dig om du vill ha hjälp att formulera och vässa ditt företags historier. Tel. 08-556 042 00 eller hej@stockholmsskrivbyra.se