Sökmotoroptimera på Instagram – så gör du!
25 sep 2024
— SEO
Snygga bilder räcker inte längre för att du ska synas på Instagram. Konkurrensen på sociala medier är stenhård och algoritmen har makten över vad som visas för vem. Därför är det viktigt att sökmotoroptimera på Instagram för att bli mer sökvänlig och öka din räckvidd på plattformen. I det här inlägget får du lära dig mer om varför SEO är viktigt på Instagram och hur du gör för att optimera ditt innehåll på rätt sätt!
Vad är SEO?
SEO, eller sökmotoroptimering, innebär att du anpassar ditt innehåll med hjälp av relevanta sökord som din målgrupp söker på. Syftet är att ditt innehåll ska rankas högt bland resultaten hos en sökmotor. När man pratar om SEO refererar man ofta till Googles sökresultat, men det fungerar lika bra på Instagram. Du behöver bara tänka lite annorlunda.
Varför sökmotoroptimera på Instagram?
När du söker på Instagram utgår sökresultaten inte enbart från texten du skriver i sökrutan. Faktorer som användaraktivitet och popularitet spelar också in. För att ranka högt på Instagram behöver du bli vän med algoritmen helt enkelt. Anpassa ditt innehåll och din profil så att algoritmen kan lära känna dig och göra dig synlig för din målgrupp.
5 sätt att sökmotoroptimera och öka din synlighet på Instagram:
- Optimera din profil. Se till att ha med relevanta nyckelord som beskriver din verksamhet i ditt användarnamn, profilnamn och din bio.
- Captions och hashtags. För att algoritmen ska förstå vad dina inlägg handlar om bör du ha med relevanta nyckelord i dina captions. Använd hashtags som har med ditt inlägg att göra för att att kategorisera ditt innehåll så att det når rätt målgrupp.
- Alt-text för bilder. Alt-text är en slags beskrivning som tillhör en bild. Den är inte synlig i flödet, och är i första hand till för tillgänglighet. Förutom det går den att använda för att optimera ditt inlägg. När du ska lägga ut en bild på Instagram kan du gå in på “avancerade inställningar” och lägga till en egen alt-text. För tillgänglighetens skull bör den innehålla en beskrivning av bilden, men se till att få med relevanta nyckelord.
- Geotagging. En geotag markerar geografisk plats på dina inlägg. Taggarna syns under användarnamnet i feeden och kan vara väldigt specifika, som exempelvis namnet på en restaurang eller mer generella som en stad. Använd rätt geotag för att bli mer synlig bland sökresultaten för användare som söker efter innehåll relaterat till en viss plats.
- Engagemang och interaktion. Algoritmer gillar engagemang. Ju mer användare interagerar med ditt innehåll, desto mer sannolikt är det att du dyker upp högre bland sökresultaten och på utforska-sidan.
Vill du öka din synlighet på Instagram?
Vi på Stockholms Skrivbyrå har stenkoll på sökmotoroptimering och kan hjälpa dig att optimera din Instagram så att du hamnar på toppen av sökresultaten. Kontakta oss, så hjälper vi dig!