7 tips för att skapa visuellt innehåll

27 sep 2023

7 tips för att skapa visuellt innehåll

För att synas i dagens digitala brus, där konkurrensen om läsarens uppmärksamhet är stenhård, är en strategi för både bildinnehåll och textinnehåll oerhört viktig. Här ger vår AD Sandra 7 tips för att skapa visuellt innehåll som stärker ert varumärke och hjälper er att nå bättre resultat.

Varför är det viktigt att skapa bra visuellt innehåll?

På Stockholms Skrivbyrå är vi som namnet utlovar fokuserade på att skriva. Välskrivna och strukturerade texter som är anpassade efter rätt målgrupper och kanaler är a och o för att lyckas med content marketing. Däremot tror vi att färg och form säger minst lika mycket som ord och meningar. Inte minst är det viktigt att låta design och text samspela. 

Tillsammans skapar välkurerad text och design en tydlighet kring ett budskap. Detta gör det lättare för mottagaren att ta till sig av innehållet, vilket i sin tur ökar er möjlighet att verkligen nå fram.

– Tonläge i text och manér för visuella element skapar tillsammans en helhet. Vi människor är trygghetssökande, därför är igenkänning jätteviktigt för att skapa lojalitet, säger Sandra.

1. Våga lämna luft

I designvärlden kallas det för white space, eller vitt utrymme. Det är helt enkelt utrymmet mellan text, grafik och bilder (det måste inte vara vitt). En vanlig miss är att trycka in för många element i en bild. Låter du ytan mellan element ta mer plats, blir bilden både snyggare och lättare att ta in.

2. Var sparsam med färger och typsnitt

Bestäm dig för en designpalett med 2-3 färger som passar ihop och högst två typsnitt som du använder konsekvent. Gärna färger och typsnitt som harmoniserar med varandra och som känns rätt för ditt varumärke. Det kan kännas svårt att navigera i djungeln av färger och typsnitt. Ett tips är att klicka in dig på Canva för inspiration på paletter och typsnittskombinationer.

3. Jobba med designelement 

Leta fram designelement som symboler, former och ikoner, som du kan återanvända i olika typer av innehåll. Återkommande element skapar igenkänning och stärker ditt varumärke.

4. Använd kontraster

Ett vanligt misstag är att designa med för ljusa färger, för att man tycker det blir snyggt. Använd istället kontraster, både för intrycket och läsbarhetens skull.

5. Våga vägra centrerat

Att centrera texter kan kännas enkelt men gör knappast under för läsbarhet och harmoni. Därför bör du undvika centrering i längre paragrafer och använd det bara i kortare texter och i rubriker. 

6. Håll det enkelt

Ett lite uttjatat uttryck, men kanske för att det funkar. Genom att undvika överdrivna effekter, för många färger och blandade typsnitt blir ditt innehåll lättare att ta till sig för åskådaren. 

7. Skapa mallar att utgå ifrån

För att förenkla och snabba upp ditt contentskapande, kan du skapa en uppsättning av mallar i exempelvis Canva. Skapa en mall för varje format du brukar använda och för de plattformar du är mest aktiv på. Dessa mallar kan du sedan utgå ifrån varje gång du skapar nytt innehåll. Enkelt och effektivt! 

Sätt tonläge och visuellt innehåll med oss

Vill du ha hjälp med att mejsla fram tonläge och rätt visuellt innehåll? Vi brukar inleda med en workshop för att arbeta fram den så kallade rösten för ert varumärke, samtidigt som vi kan hitta rätt ton för ert visuella uttryck.

Vill du läsa mer om visuellt innehåll?

I vår guide om visual content marketing har vi samlat handfasta tips och råd om hur ni kan stärka ert varumärke genom att jobba med er grafiska profil och företagets visuella marknadsföring. Trevlig läsning!