Se till att ditt nyhetsbrev når fram
30 jun 2015
Papperskorgen är det värsta ett nyhetsbrev kan råka ut för. Men i ett ändlöst flöde av förfrågningar, reklamerbjudanden och skräppost är kampen om uppmärksamhet svår. För att bygga upp en trogen läsarkrets måste du fånga dina läsares intresse redan vid första utskicket.
För att lyckas med detta bör ditt nyhetsbrev:
Vara till nytta för mottagaren
Det allra viktigaste. Se till att ditt brev innehåller information som verkligen är intressant och relevant för mottagaren. Läs ditt brev ur mottagarens ögon. Se till kundnyttan istället för att berätta om dig själv och ditt företag. Vad får kunden?
Bjuda på något
Fyll ditt brev med information, kunskap och erbjudanden som passar din läsare.
Ha en tydlig avsändare
Om det är otydligt vem avsändaren är är det stor risk att brevet hamnar i papperskorgen. Om du är ensamföretagare kan det vara bra att peta in ditt foto någonstans i brevet – det gör att läsaren genast kopplar vem brevet kommer ifrån.
Ha en lockande ämnesrad
Ämnesraden ska göra att mottagaren får lust att öppna och läsa. Det är med andra ord din chans att sälja in brevet – utnyttja den!
Lycka till!
Vill du starta ett nyhetsbrev? Vi på Stockholms Skrivbyrå kan hjälpa till hela vägen från strategiarbete till malldesign och innehållsproduktion. Kanske behöver du en skribent som kan sköta arbetet löpande, eller bara hjälp att komma igång? Hör av dig till oss på 08-556 042 00 eller på hej@stockholmsskrivbyra.se
Prenumerera på Skrivbyråns nyhetsbrev och lär dig ännu mer!