Så får du till rätt förhandsvisning på sociala medier
15 feb 2021
Dags att dela ett inlägg på sociala medier! Så händer det ofattbara – den förhandsvisning av länken du vill inkludera från din webbsida eller blogg överensstämmer inte alls med den bild eller text du har tänkt dig. Detta ack så irriterande problem stannar upp din publicering i absolut sista steget. Försvårande för din planering, och desto svårare för dina mottagare som kanske inte får det de klickar på. Men oroa dig inte, det finns några enkla lösningar för Facebook, LinkedIn och Twitter som inte kräver några expertkunskaper.
Varför visar förhandsvisningen fel innehåll?
När du delar ett inlägg på Facebook, Twitter eller LinkedIn så visas en förhandsvisning av innehållet i din inläggsredigerare. Ibland kan du behöva göra ändringar i både text och bild på olika sidor, och dessvärre plockar inte sociala plattformar med dessa ändringar automatiskt. I alla fall inte direkt. Om du har delat ett inlägg en gång så kan samma förhandsvisning ligga kvar, även när du delar det på nytt.
Eftersom förhandsvisningen är det första besökaren ser så är det viktigt att såväl bilden som beskrivningen blir rätt från början. Annars finns risken att mottagaren inte blir nöjd och låter bli att dela inlägget, vilket i sin tur leder till att inlägget får sämre spridning.
Hur uppdaterar jag förhandsgranskningen på Facebook, LinkedIn och Twitter?
Som tur är finns det fiffiga lösningar på problemet. För Facebook kan du använda det enkla verktyget Sharing Debugger. Det fungerar som så att du matar in länken du vill dela i verktyget för att uppdatera förhandsgranskningen. På så vis hämtar Facebook ditt inlägg på nytt och sparar den nya versionen.
LinkedIn och Twitter erbjuder liknande verktyg, Post Inspector för LinkedIn och Card Validator för Twitter, där du matar in din länk på samma vis för att få en uppdaterad version av ditt innehåll. Klart att dela!
Vad mer kan jag göra?
Om du inte är nöjd med texten som förhandsgranskas så finns det plugins för de flesta CMS-system som löser detta. Använder du WordPress rekommenderar vi Yoast SEO, där du själv kan gå in i verktyget och skriva den text du vill ha i förhandsvisningen. Något annat du kan ta med dig är att alltid använda bilder med format som passar förhandsvisningen i ditt inlägg och även lägga lite extra krut på en fyndig rubrik när du skriver ditt inlägg.
Fem tips för en snygg förhandsvisning varje gång
- Kör alltid igenom dina redigerade inlägg i ett debugger-verktyg för att få en uppdaterad version. På detta sätt kan du se till att du alltid publicerar den nyaste versionen.
- Tänk redan när du skriver rubriken hur den kommer fungera i sociala medier. Se till att den inte för lång och tydligt definierar vad sidan handlar om – så minskar du risken för besvikna mottagare.
- Se till att texten du skriver i ditt inlägg skiljer sig från beskrivningen som visas i förhandsvisningen. På så vis slipper du trötta ut läsaren med dubbel information.
- Använd tillgängliga plugins i ditt CMS-system för att uppdatera vad som ska förhandsvisas. Säkra på detta sätt rätt förhandsvisning varje gång!
- Se till att bilden som inkluderas har rätt storlek och format för att hela bilden ska synas. Plattformarnas debugger-verktyg brukar ofta även informera om problem med bilder – så håll utkik efter detta.
Är du sugen på att veta mer om hur du får till den bästa förhandsvisningen på din text? Kontakta oss så pratar vi mer!