Bygg ditt varumärke med Linkedin

13 sep 2013

Bygg ditt varumärke med Linkedin

Linkedin är ditt visitkort till framtiden, till nya jobbmöjligheter och till bra, värdefulla kontakter. Idag finns nära 1,5 miljoner svenskar på Linkedin och många företag har förstått hur smidigt det är att sköta rekrytering och hitta nya leverantörer och samarbetspartners där. Det är alltså värt besväret att göra sin profil tillgänglig, attraktiv och sökbar.

1. Var målinriktad
Vad är ditt mål är med att finnas på Linkedin? Vad vill du uppnå och på vilket sätt? När du har en klar och tydlig bild av vad det är du vill förmedla och vilka du vill kommunicera med blir det lättare att sköta din profil och vårda ditt eget varumärke.

2. Rubrik och sammanfattning

Fila på rubriken och sammanfattningen på din profilsida. Det är de delarna dina besökare ser först. Välj ut några nyckelord som passar med dig och dina mål och använd dem i sammanfattningen. Många skriver på engelska på Linkedin, men den rekryterare som söker dig kanske gör en sökning på svenska? Fundera över vem du vill nå.

3. Foto och url
En bild är viktig och om du är ute efter nytt jobb eller affärskontakter bör du skippa semesterbilden och istället använda en professionell bild. Du kan även redigera länken som leder till din sida. Använd ditt namn eller något av dina nyckelord. Du ändrar länken under bilden på din profilsida.

4. Uppdaterad information
Håll din Linkedin-profil uppdaterad och aktuell, visa dina kompetenser och erfarenheter. Plocka fram det du är stolt över och det som matchar det du vill göra i framtiden. Den som har fått upp intresset för dig är beredd att läsa, så här kan du brodera ut mer än i sammanfattningen.

5. Bygg relationer
Om du verkligen vill få ut något av Linkedin, var aktiv i diskussionsgrupper, bygg relationer med människor i den bransch som intresserar dig och var generös. När du är aktiv, bjuder på dig själv och delar med dig av din kunskap stärker du ditt varumärke.