Så kan ditt företag använda Snapchat

Hem/Sociala medier, Tips/Så kan ditt företag använda Snapchat

Så kan ditt företag använda Snapchat

Till skillnad från Instagram och Facebook har Snapchat byggt sitt koncept på kommunikation i mycket flyktig form; “här och nu” ersätter likes, kommentarer och delningar. Genom appen kan användare skicka bilder eller filmklipp till varandra. Klippen får vara max tio sekunder långa och de försvinner automatiskt så fort de har setts.

För dig som vill nå den yngre målgruppen är Snapchat högst intressant. Enligt Internetstiftelsen i Sverige använder unga (12-25 år) Snapchat i nästan lika stor utsträckning som de använder Instagram. Fyra av fem unga använder Snapchat någon gång ibland och och tre av fem använder appen dagligen.

Snapchat Stories

Med funktionen Snapchat Stories kan användarna lägga ut klipp som sedan finns tillgängliga under 24 timmar. Här finns en utmärkt kanal att att visa upp nya produkter, arrangera tävlingar eller göra “bakom kulisserna”-klipp. Bara fantasin sätter gränser (och maxtiden på tio sekunder förstås). Under det senaste året har Snapchat alltmer öppnat möjligheten att använda appen som marknadsföringskanal. I januari 2015 lanserades exempelvis Snapchat Discover där utvalda mediehus kan publicera nyheter och annonser.

5 tips för företag som vill synas på Snapchat

  • Snapchat kräver regelbunden närvaro. Fråga dig själv om du har den tid som krävs. Kanske är ni en grupp medarbetare som kan sköta kontot tillsammans?
  • Kommunicera via Stories och låt användarna välja om de vill titta på ditt innehåll.
  • Våga vara äkta, personlig och “imperfekt” i dina klipp. Är du osäker på om ditt innehåll är tillräckligt underhållande, fråga yngre personer i din omgivning om de tycker att det känns kul eller intressant.
  • Håll det enkelt och kortfattat. 10 sekunder är inte lång tid, se till att mottagaren lägger ditt budskap på minnet.
  • Berätta i dina andra sociala kanaler att ditt företag nu finns på Snapchat. Du kan till exempel avslöja nyheten i ett filmklipp som du postar på Facebook eller Instagram.

Vill du lära dig mer om marknadsföring i Sociala medier? Prenumerera på vårt månadsbrev för fler tips!

Lämna en kommentar