Marknadsföring under semestern

Hem/Marknad och sälj, Tips/Marknadsföring under semestern

Marknadsföring under semestern

Sverige går på lågvarv under juli och delar av augusti och det kan vi dra nytta av. Många företag tappar fart eller slutar helt att uppdatera webbplatser, bloggar, Facebook-, Twitter- och Mynewsdesk-konton under sommaren. Det finns alltså gott om utrymme för den som vill synas.

1. Fånga din målgrupp i glasskön

På samma gång är det under sommaren vi äntligen har tid att läsa, trendspana och lära oss mer om sådant som intresserar oss. Många journalister, bloggare och potentiella kunder får mail direkt till telefonen och är tillgängliga i hängmattan, på bryggan eller i glasskön.

2. Ge det läsaren behöver och vill ha

När du väljer ämnen för blogg, nyhetsbrev eller uppdateringar i sociala medier – fundera över vad din målgrupp behöver just nu. Sommar och ledighet ger möjlighet till eftertanke och nu kanske är rätta tillfället att dela kunskap, förklara hur någonting fungerar, väck tankar som kommer till nytta i höst.

3. Planera din kommunikation och dra nytta av verktygen

I många verktyg för nyhetsbrev, blogg och sociala medier går det att ställa in när information ska publiceras. Så om du inte känner för att ägna din semester åt att göra uppdateringar kan du lägga in många texter vid ett tillfälle, men välja att publicera dem under hela sommaren. Tänk strategiskt och gör en liten plan för hur du vill bearbeta kunderna under sommaren.

4. Fyll på när det passar och glöm inte att svara

När du har ett löpande flöde som publicerar sig själv behöver du bara lägga till enklare, lättsammare och kanske till och med personliga uppdateringar någon enstaka gång. Mest för att skapa en känsla av aktualitet och för att du inte ska glömma att hålla koll på eventuella kommentarer och svar på dina inlägg. Det måste göras löpande och går inte att slippa ifrån. En annan enkel åtgärd för att hålla ställningarna under ledigheten är att lägga in flödet från till exempel Twitter eller Instagram på din webbplats.

5. Ta hjälp av en copywriter eller digital redaktör

Om du vill ha hjälp med att skriva och publicera nyheter, pressmeddelanden eller blogginlägg under sommaren kan du ta hjälp av vår sommarredaktion. Vi har duktiga skribenter som är vana vid att sköta olika företags digitala kommunikation.

Lämna en kommentar