Hur når jag min målgrupp för att sälja mer?
31 okt 2024
— Tips

Hur når jag min målgrupp för att öka försäljningen? Det är en stor fråga, men som du behöver ha svar på för att verkligen nå fram och generera affärer. Därför gäller det att förstå, möta och tilltala din målgrupp. Hur ska de annars hitta dig – om du inte hittar dem?
Sanningen är ju att ingen vill bli påtvingad en produkt eller tjänst. Ingen vill känna sig “lurad” till att köpa eller göra något. Men det är inte heller någon hemlighet att människor blir glada om de upptäcker något de faktiskt behöver, vill ha eller villhöver. Därför gäller det att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle för att du ska dra in affärerna. Och möta rätt personer. Det är inte bara viktigt – det är avgörande.
Lär känna din målgrupp
För att nå din målgrupp behöver du först och främst identifiera vilka de är. Vem köper dina produkter, vem stannar upp när den ser ditt erbjudande? Vem tycker att du är värd deras tid, pengar och intresse? Börja med att:
- Identifiera din målgrupp. Hitta de människor som faktiskt har ett behov av din produkt eller tjänst.
- Förstå denna människa. Lär känna och sätt dig in i dennes känslor, beteenden och utmaningar.
- Möt målgruppen där den är. Ge dina potentiella kunder känslan av att de har hittat dig: “Äntligen!”
Bestäm var du ska synas
Du lägger ned tid, pengar och resurser på att ta fram kommunikationskoncept, kampanjer och annonser. Men var ska du publicera materialet? Att “kasta ut” innehåll här och var kommer inte gynna dig i målet att nå fram till din målgrupp. Därför behöver du göra en målgruppsanalys och prata med dina kunder för att förstå var ni ska synas i sociala medier och andra kanaler.
Är det en skara LinkedIn-fantaster? Instagram-scrollare? TikTok-tokar? Eller Facebook-dyrkare? Eller hänger de någon helt annanstans? Det pratas ofta om olika generationer och deras olika beteenden. Exempelvis hänger Generation X generellt mest på Facebook, Millenials på Instagram. Och flitigast på YouTube är Generation Z. Oavsett var målgruppen befinner sig behöver du förstå plattformen och hur man pratar på den, därtill hur du pratar med just din målgrupp.
Hitta ditt tonläge
Hur du pratar är avgörande för att nå din målgrupp. Det gäller att hitta ett språk som både andas ditt varumärke och tilltalar dina drömkunder. Språket är ditt företags röst; ditt tonläge. Kort och gott är copyn vad du säger och tonläget är hur du säger det. Bestäm ditt hur och se till att det är konsekvent i all er kommunikation. Om flera personer i verksamheten skriver innehåll för olika kanaler är det bra att utgå från en tonlägesmanual. För att hitta företagets röst krävs ett grundligt strategiskt arbete där ni behöver besvara några frågor om varumärket:
- Vad har ni för värderingar?
- Vad är ert syfte?
- Vilken målgrupp har ni – och hur pratar den?
Hett tips: De små detaljerna har stor betydelse för tonläget. Vilka ord använder du? Passar det med utropstecken i din kommunikation? Är förkortningar yay eller nej? Slang?
Hur når jag min målgrupp i olika kanaler?
När du har satt tonaliteten och landat i var din kommunikation ska publiceras behöver ni bestämma hur materialet ska tas ut, alltså i vilket format. Här gäller det att förstå kulturen i de olika sociala kanalerna. Något som passar på TikTok passar förmodligen inte på LinkedIn. En video på TikTok bör exempelvis kännas mer hemmagjord, medan en video på LinkedIn bör uppfattas som mer professionell. I slutändan handlar det om att vara nyfiken på din målgrupp och möta dem på deras villkor.
Kan jag ta hjälp för att hitta och nå fram till min målgrupp?
Självklart! På Stockholms Skrivbyrå kan vi analysera din målgrupp utifrån ditt behov – alltid med ditt affärsmål i åtanke, och även producera innehåll med ditt tonläge och som når fram hela vägen – vi kan leverera enstaka texter eller löpande över tid. Vi tar gärna en kopp kaffe för att prata mer om hur vi kan hjälpa dig att nå din målgrupp och dina affärsmål. Hör av dig!