Digital copy? Då ser framtiden ljus ut!

Hem/Content marketing, SEO/Digital copy? Då ser framtiden ljus ut!

Digital copy? Då ser framtiden ljus ut!

Copywriterns roll är i konstant förändring och blir hela tiden mer digital. Att gå från att skriva för traditionella kanaler till digitala kan verka som en stor omställning, men det behöver inte vara ett alltför stort steg. Du kan ju redan det viktigaste – att skriva. Vi hjälper dig att bli mer up to date, innan du slänger dig ut i cyberspace. Här har vi samlat våra fem bästa tips på hur du snabbt kan gå från den mer analoga copyrollen till att bli den där digitala ninjan du behöver vara!

1. Mer än att bara skriva

Att vara en digital copywriter ställer högre krav på att du kan lite om mycket, och inte bara är proffs på att ta fram budskap och skriva texter som når fram. I första hand är du givetvis en sylvass skribent, men nya kanaler kräver också ny kunskap. För att anpassa dina texter utifrån de olika digitala kanalerna behöver du kunna tänka såväl strategiskt som kreativt. Förmodligen kan du också sätta ord på rörligt innehåll och har koll på sökbeteenden.

2. Du är ansvarig för din del

Som digital copywriter ingår du inte alltid i ett team. Du har sällan en AD-kompanjon som backar dig i möten med kund eller agerar bollplank under idéfasen. Istället är det du själv som är ansvarig för din del – texten. Hela vägen från idé, till produktion och slutligen leverans. Om du inte jobbar i team med en annan copywriter är dina närmaste kollegor förmodligen webbredaktörer, utvecklare och UX-designers, som precis som du är ansvariga för sin del.

3. Lär dig sökmotoroptimering

Att ha koll på SEO-biten underlättar jobbet som digital copywriter enormt. När du jobbar med webb kommer du mer ofta än sällan behöva fundera på om ord A är bättre än ord B, utifrån vilket som googlas mest. Bakom detta ligger en hel vetenskap, och ju mer du kan om sökmotoroptimering desto bättre resultat kommer dina texter generera.

4. Utbildning ger dig rätt redskap

För att ligga steget före dina branschkollegor är en kurs i digital copywriting en effektiv och bra metod för att snabbt sätta dig in i din nya roll. Genom att gå en kurs sparar du tid och får snabbt rätt redskap för att tackla yrkets digitala krav.

5. Våga för att vinna

Med nya sätt att jobba på kommer också nya metoder och sätt att tänka, och nya personer och roller att samarbeta med. Våga kasta dig ut i allt det nya digitala och ta för dig. Var orädd och vetgirig. Glöm inte att du kan din grej – att skriva – det är det absolut viktigaste!

Vill du lära dig mer om rollen som digital copywriter?

I vår startar Skrivbyråns grundare Anna Kleinwichs Magnusson en helt ny 12-veckors-kurs på Berghs. Ämnet? Digital copywriting såklart! Utbildningen vänder sig till dig som redan är copywriter, och är redo för att bli proffs på att skriva för digitala kanaler. Ansök här!


Om du är sugen på en kortare kurs kan du antingen ta någon av våra digitala kurser:
SEO för dig som skriver eller Snabbkurs i copywritingDu kan också anlita oss för skrivcoachning där du går igenom ett 6-veckors program som är utformat efter din skrivprofil och dina önskemål. 

Lämna en kommentar