Contentplan – så planerar du ditt innehåll för hösten
16 aug 2024
Förmodligen vill alla i dag synas i det digitala bruset. Och många vill helst publicera innehåll ofta för att maxa synligheten. Men om innehållet inte är relevant för dina målgrupper, kommer du att lägga ner tid på att producera innehåll som ändå inte når fram. Så varför inte sätta en genomarbetad contentplan istället? Det sparar tid och ger bättre effekt.
Sätt strategin innan contentplanen
Att ha en plan för dina marknadsföringsinsatser är bra, men det är också viktigt att den bygger på en väl genomtänkt strategi. Innehållet ska ju vara så bra att det engagerar och leder till affärer. Innan du sätter en conentplan behöver du svara på:
Vad är syftet?
Vad ska målgruppen få ut av din närvaro på sociala medier? Är syftet tydligt ökar chanserna till att innehållet leder till affärer. Vill du inspirera din målgrupp? Informera? Tipsa? Väcka känslor; ska de skratta eller känna igen sig? Vi förutsätter att du vill skapa en relation – då måste det finnas ett värde för målgruppen som gör att de vill följa dig.
Vad är målet?
Vad ska du få ut av din närvaro på sociala medier? Att bara finnas där räcker inte. Visst vill du skapa affärer på ett eller annat sätt? Bestäm då om det målet är långsiktigt eller kortsiktigt. Vill du direkt driva trafik till hemsidan för att sälja? Skapa en bra relation med dina kunder för att jobba varumärkesbyggande? Eller vill du använda sociala medier för att besvara vanliga frågor som din målgrupp har? Eller lyfta er hjärtefråga för att väcka intresse?
Definiera din målgrupp
Vilka är egentligen dina kunder? Hur pratar du med dem och på vilka sociala plattformar finns de? Vad drivs de av, vilka problem har de, vad gillar de och vad gillar de inte?
Glöm inte tonaliteten!
Förmodligen har ni redan tagit fram ert varumärkes tonalitet – alltså er röst. Kom ihåg att hålla dig till den när du skapar innehåll på sociala medier. Eftersom syftet vara olika på olika plattformar, behöver det ibland anpassas ytterligare. Glöm inte heller vem du pratar med (din målgrupp).
Effektivisera produktionen
För att förenkla ditt arbete är det klokt att ta fram tre till fem huvudämnen som är relevanta för ditt företag och din målgrupp. När du ska komma på nya ämnen till nytt innehåll håller du dig till dessa teman. Du kan spara ännu mer tid genom att ta fram mallar som följer er grafiska profil. De här mallarna återanvänder du för att effektivisera produktionen och hålla en röd tråd i design och copy.
Dags att ta fram contentplanen
När du har satt en contentstrategi blir det betydligt enklare att ta fram en contentplan. Och följer du din plan och bestämmer vem som producerar vad och hur mycket tid ni ska avsätta får du ut mycket mer av din digitala närvaro. Att du inte har stressat fram inlägg eller bara slänger ut något som saknar syfte gynnar dig i längden. Här är några tips:
- Planera tre månader i taget: Ta dig inte vatten över huvudet och planera för sex månader eller ett helt år på en och samma gång. Det kommer att kännas överflödigt, rinna ut i sanden och många inlägg blir irrelevanta. Håll dig till tre månader och planera sedan in en ny planeringsdag för tre månader framåt, som en del av contentplanen.
- Regelbundna inlägg: Sätt temadagar utifrån era huvudämnen. Till exempel: måndagspeppen, tisdagstipset, funny fact Friday. Har ni ett nyhetsbrev som går ut första måndagen i månaden? Skapa ett inlägg utifrån detta.
- Kampanjer eller händelser: Vad händer de närmaste månaderna? Ska ni lansera en kampanj? Besöka någon mässa? Är det kanelbullens dag och du faktiskt säljer kanelbullar? Fundera på vad som är relevant att berätta för din målgrupp.
- Har du en bra idé? En idé som inte fick plats just denna planeringsperiod? Spara allt i en idélåda – vem vet hur det ser ut om åtta månader eller ett år?
Undvik de här missarna
- Önska inte en glad kanelbullens dag bara “för att ni borde”.
- Skryt inte på internationella kvinnodagen om du faktiskt inte har gjort något konkret eller stort för att lyfta kvinnor varje dag.
- Lägg inte upp en bild från er AW (eller kanelbulle-fika) om den inte ger följarna något värdefullt (att dina medarbetare följer kontot är väl redan en självklarhet?).
Få hjälp med din contentplan
På Stockholms Skrivbyrå älskar vi den digitala världen och att skapa mervärde för våra kunder. Vi är ett nyfiket gäng som håller koll på det senaste inom sociala medier och content marketing, samtidigt som vi sitter på kunskapen om vad som fungerar för just ditt företag.
Vi sätter strategier, planerar och producerar värdefullt och målgruppsanpassat innehåll – så att du kan fokusera på din kärnverksamhet och samtidigt få fart på dina affärer. Vill du bara få hjälp med att sätta en strategi och contentplan? Vi löser det! Hör av dig så reder vi ut dina behov och hur vi kan jobba ihop för att du ska nå målen för hösten, vintern och nästa år.