Astma- och Allergiförbundet: “Precis den leverans vi hade hoppats på”

19 apr 2024

Astma- och Allergiförbundet: “Precis den leverans vi hade hoppats på”

När Astma-och Allergiförbundet vände sig till Skrivbyrån för hjälp med att ta fram innehåll för en broschyr om barnastma, kände vi oss hedrade. En förenklad och engagerande broschyr med fokus på barnastma var målet, och resultatet blev en fullträff! 

Proffsigt utan att bli för akademiskt

– Vi fick precis den leverans jag hade hoppats på. Stockholms Skrivbyrå har fångat det vi önskade oss, på ett välskrivet och lättillgängligt sätt. Det är proffsigt utan att vara för akademiskt, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare på Astma-och Allergiförbundet.

Genom att dela fakta med personliga berättelser, har broschyren blivit ett viktigt verktyg för att sprida medvetenhet och förståelse kring barnastma – ett arbete Stockholms Skrivbyrå är stolta över att ha varit en del av.

Karin Neuhaus. Astma-och Allergiforbundet

Uppdrag av väldigt olika slag

Uppdragen som kommer in till Stockholms Skrivbyrå är lika roliga som varierade. Tillsammans med systerbyråerna inom Byrågruppen kan vi producera innehåll till webb, sociala medier och nyhetsbrev, både texter och filmer. Astma- och Allergiförbundet har även ett samarbete med Knack Konsulter & Rekrytering som har fått i uppdrag att göra flera rekryteringar till förbundet.

– Vi anpassar oss snabbt efter våra uppdragsgivares behov. Eftersom vi har ett nära samarbete med våra systerbyråer kommer vi snabbt igång och tar vara på kunskap om våra uppdragsgivare som vi har skaffat oss i tidigare projekt. För oss som jobbar på Stockholms Skrivbyrå är det väldigt givande att få producera olika typer av kommunikation och marknadsföring. Att ta fram klarheten i komplexa ämnen och presentera dem på ett tillgängligt sätt är ofta kärnan i det vi gör, säger Hannah Kolam, produktionsledare och copywriter på Skrivbyrån.

En smidig process

Oavsett om det handlar om att få fram ett budskap i en kampanj eller plocka ut de viktigaste bitarna från en text vill vi alltid göra det enkelt för såväl oss själva som våra uppdragsgivare.

Oftast inleder vi våra samarbeten genom att djupdyka i ämnet och ställa frågor för att förstå. I det här fallet satte vi oss in i Astma-och Allergiförbundets vision och varumärke, för att få till rätt ton och nivå i texterna. Astma- och Allergiförbundet hade en hel del underlag i form av tidigare rapporter, intervjuer med experter och statistik. Målet var att plocka ut det viktigaste till broschyren. Ett ordentligt förarbete som gjorde mycket för slutresultatet.

– Genom ett nära samarbete och ordentligt förarbete kunde skrivbyrån skapa ett innehåll som på ett tydligt sätt presenterar fakta och statistik om barnastma i Sverige. Genom att intervjua experter kunde de också väva in tips från experter och personliga berättelser som gav extra liv till broschyren. Vi ser definitivt fram emot att jobba mer med Stockholms Skrivbyrå i framtiden, säger Karin på Astma-och Allergiförbundet.

Läs mer om astma på Astma- och Allergiförbundet.

Vill du själv beställa innehåll?

Vi jobbar vi med allt från SEO och inbound marketing till guider, rapporter och broschyrer. Vill du också ha välskrivet och intresseväckande innehåll som når fram? Hör av dig till oss!