Marknadsföring via Instagram
26 jan 2015
— Tips
Frukost i motljus och direktrapportering från årets svampplockning. Instagram är ett effektivt sätt att hålla sig uppdaterad kring vad som försiggår i vänner och bekantas liv. Men användningssätten är fler än så. Att som företag marknadsföra sig via Instagram är en relativt outnyttjad möjlighet jämfört med Twitter och Facebook. Kanalen passar perfekt för dig som söker ett roligt och enkelt sätt att marknadsföra ditt företag, och allt du behöver är uppkoppling och en smartphone.
Här är några saker att tänka på vid marknadsföring via Instagram.
1. Alla bilder från en användare eller hashtag
Med tjänster som Snapwidget kan du publicera ett automatiskt Instagramflöde med alla bilder från en användare eller en hashtag på din hemsida. Ett smart knep för att hålla webben uppdaterad med senaste nytt men även ett sätt att låta dina kunder göra din PR.
2. Var aktiv!
Se till att uppdatera ofta och svara på kommentarer. Intressanta nyheter varvat med trevliga bakom-kulissen-bilder från en vanlig dag på kontoret ger ett varierat flöde som håller dina följare intresserade samtidigt som du ger en personlig bild av företaget. Gör det enkelt för dig själv genom att använda appar som Instapload, där du kan hantera flera konton samtidigt.
3. Hashtagga!
Använd hashtags för att få större spridning på dina bilder och för att dela in dem i kategorier. Ju fler kategorier dina bilder hamnar i, desto större är sannolikheten att någon ramlar över ditt konto genom sökning på taggar. Breda taggar når ut till en större skara men tänk på att välja ord som faktiskt har en koppling till innehållet. Maniskt följarfiske genom irrelevanta taggar gör ingen människa glad.
4. Ta reda på vad som funkar
Lyssna, analysera och prova dig fram. Har en av dina bilder fått exceptionellt många likes säger det något om vad dina följare tycker om. Om du har bra bilder och intressant innehåll men ändå inte lyckas öka följarskaran kan det helt enkelt bero på att folk inte vet om att du finns. Då får du berätta det. Länka till exempel till ert instagramkonto på er webbsida, nyhetsbrev eller i mejlsignaturer. Ett annat knep är att dela inlägg via Facebook eller Twitter då och då. Men tänk på att inte alltid dela med dig av precis samma sak i alla kanaler. Att följa dig på Instagram ska innebära att man får något speciellt!
5. Call to action
Vad vill du att dina följare ska göra när de sett dina bilder? Möjligheten att locka till engagemang och agering är A och O på Instagram, och det behöver inte vara det minsta krångligt. Du kan till exempel använda dig av en uppmaning (“Kom och smaka på våra nybakade bullar!”), en fråga (“Röstning! Vilken av våra bullsorter gillar du mest?”) eller en hänvisning (Besök vår blogg för dagens bullskola!). Något så enkelt som att uppmana dina följare att gilla är också en sorts call to action. Och du, var inte sämre själv! Genom att vara aktiv och gilla eller kommentera andras bilder ser du till att synas. Det ökar även sannolikheten att andra vill göra samma sak för dig.