Glöm ROI, tänk ROE
30 maj 2011
— Nyheter
Jag har varit på en konferens i Amsterdam och pratat om sociala medier och intranät för Electrolux räkning. Adidas, Philips, Paribas, Nokia, Airbus och Swiss Post var några av de som delade med sig av sina erfarenheter och jag kom hem med massor av nya tankar och idéer när det gäller nya sätt att kommunicera internt.
Alla talare var överens om att vi inte längre har ett val. Sociala medier, även internt, är här för att stanna. Så det är bara att hänga på. Utmaningen är att få med sig folk, att visa hur man som anställd drar nytta av att dela med sig och hur man som ledare kan nå ut och påverka en stor organisation med hjälp av nya verktyg.
ROE – return on Engagement
Hur får man folk att släppa det krampaktiga taget om maillådan och hur övertygar man ledningen om att glömma ROI och istället tänka ROE, Return on Engagement? Det verkar vara det de flesta stora företag brottas med.