Ckecklista för ditt nyhetsbrev
21 jan 2015
— Nyheter
Genom att planera och anpassa ditt nyhetsbrev blir det enklare att nå dina mål, få till ett bra innehåll och framför allt se till att brevet öppnas och undviker papperskorgen!
9 tips för ett lyckat nyhetsbrev
1. Vad är syftet?
Ha en tydlig avsikt med ditt nyhetsbrev. Vill du erbjuda något, lansera, skapa en god relation, tipsa eller berätta om något intressant?
2. Målgrupp
Fundera på hur din målgrupp ser ut. Är de intresserade av något speciellt? Vad har de för livsstil? Har de mycket eller lite tid över till att läsa ditt nyhetsbrev? Var läser de, på jobbet eller hemma? Vill de ha kunskap eller erbjudanden?
3. Flera utskickslistor
Kanske har du en väldigt bred mottagarskara som behöver delas upp i mindre målgrupper. Genom att ha flera utskickslistor kan du anpassa och nischa dina nyhetsbrev ytterligare.
4. Dra trafik till webben
Utnyttja möjligheten att dra besökare till din webbplats eller blogg genom att skriva en lockande rubrik och ingress med länk till ett inlägg eller en nyhet.
5. Håll det kort
Om du vill bjuda på kunskap kan även längre nyhetsbrev vara uppskattade, men i de allra flesta fall är det bra att fatta sig kort. Har du mycket att berätta, dela upp ditt brev i kortare textsnuttar där budskapet framgår även om läsaren bara skummar igenom texten.
6. Håll det snyggt
Att nyhetsbrevet är visuellt snyggt med en ren och enkel design är viktigare än vad man kan tro. Stökiga nyhetsbrev med konstiga typsnitt och pixliga bilder blir väldigt jobbiga att läsa.
7. Be någon anan korrläsa
Märkte du hur det ryckte till i tinningen nyss? En enda liten felstavning räcker för att läsaren ska tappa förtroendet. Be någon annan läsa igenom brevet eftersom det är lätt att själv stirra sig blind. Här kan du läsa mer om språkmissarna du inte vill göra.
8. Tydlig ämnesrad
Ämnesraden är viktig eftersom den ska få läsaren att öppna brevet. Tänk på vad målgruppen lockas av utan att låta för mycket som en försäljare. En undersökning från verktyget Mailchimp visar att strikt informativa ämnesrader öppnades i betydligt högre grad än uppenbart säljiga ämnen som “Kanonerbjudande” eller “Passa på nu!”. År av spam och påprackande reklam har gjort oss extremt svårflörtade och misstänksamma mot allt som känns säljligt.
9. Enhetsvänligt
Idag läser vi ofta mejl i mobilen. Se därför till att ditt nyhetsbrev är responsivt och snällt mot alla enheter.
Prenumerera på Skrivbyråns nyhetsbrev och lär dig ännu mer!