Skriver man vd eller VD?

15 okt 2023

Skriver man vd eller VD?

Vd eller VD – vad gäller egentligen? Numera är klarspråk och tillgänglighet nyckeln till att nå fram med ditt budskap. Därför är det inte bara vad du skriver som är viktigt, utan också hur du skriver det. Ett vanligt misstag vi ofta stöter på i texter där företagsledare får uttala sig är förkortningen för verkställande direktör. Du kan nu vara lugn – för här går vi igenom svaret!

VD eller vd?

På Stockholms Skrivbyrå är vi experter på att skriva texter som engagerar och konverterar. Vi arbetar ofta med företagsledare på olika sätt, och skriver olika typer av texter där företagsledare uttalar sig. Vare sig det gäller kundcase, pressmeddelanden eller inlägg på sociala medier, märker vi att vi ofta behöver rätta termen för verkställande direktör. Ibland blir vi till och med rättade av våra uppdragsgivare som tycker att vi skrivit fel. Med andra ord verkar det råda ett stort missförstånd i hur man ska skriva termen.

Svaret på huruvida man skriver vd eller VD är faktiskt enkel: använd alltid små bokstäver. Oavsett var du ska skriva titeln så är det vd som gäller.

Varför ska det vara med små bokstäver?

Visst säger du vd och inte verkställande direktör, på samma sätt som du säger tv och inte television? Det är av just denna anledning som du ska skriva vd med små bokstäver. 

När förkortningen av ett ord har blivit så vedertagen att den används som ett självständigt ord både i tal och skrift, använder du alltså genomgående små bokstäver för förkortningen. Förkortningen har med andra ord slutat vara en förkortning, och istället blivit ett eget ord. 

Samma sak gäller ord som cd, pc, wc, mc, och vvs. Vi skulle tro att rätt få människor nuförtiden googlar efter en värme-, ventilation- och sanitetsmontör när de behöver hjälp i badrummet. Eller tips på den bästa personal computern när det är dags att köpa ny dator (vi behövde faktiskt söka efter den faktiska betydelsen av förkortningarna när vi skrev det här inlägget, vilket säger en hel del). 

När en förkortning fått eget liv har du alltså ingen anledning att märka dem som just förkortningar med hjälp av versaler. Då räcker gemener gott och väl. På Skrivbyrån skulle vi vilja kalla dessa ord för hybrida förkortningar. Förkortningar har blivit så pass använda att deras ursprungsord inte längre är nödvändiga.

3 snabba regler:

  • Hur böjer man det?

När man böjer ordet skriver man ett kolon efter förkortningen och innan ändelsen, alltså vd:n och vd:arna. 

  • Hur inleder man en mening med vd?

Om du inleder en text med mening där en förkortning är med, ska första bokstaven vara stor, som i: “Vd är en förkortning för verkställande direktör”. Alltså precis på samma sätt som när du skriver vilket annat ord som helst. 

  • Skriver man vd på eller vd för?

Är man vd för ett företag eller på ett företag? Jo, även om “för” är vanligare, funkar båda begreppen. 

Är det alltså helt fel att skriva VD?

Nja, även om det korrekta sättet är att skriva med gemener utifrån svenska skrivregler, funkar det såklart att skriva med versaler också. Även om fler och fler börjar lära sig det korrekta sättet, tror många fortfarande att de ska skriva ordet med versaler. Vissa upplever också att det känns lite extra maffigt med versaler, och lite väl fjuttigt med gemener. Du gör så klart som du vill, men det kan i alla fall vara bra att veta vad som faktiskt är korrekt! 

Vi kan språk!

Att skriva korrekt och relevant innehåll är avgörande för att ditt budskap ska nå fram. Så nästa gång du skriver en text där vd ska uttala sig, kom ihåg att använda små bokstäver! 

På Stockholms Skrivbyrå har vi omfattande erfarenhet av att skriva exempelvis kundcase, pressmeddelanden och inlägg för företagsledare på sociala medier. Då kan små detaljer som rätt användning av just ordet vd göra stor skillnad. Vill du vara säker på att din kommunikation är både korrekt och engagerande? Vi kan hjälpa dig nå dina kommunikationsmål på bästa möjliga sätt. Vi kan också hålla workshops för ditt team om klartext och tillgänglighet, för att säkerställa att era texter alltid når rätt målgrupp med rätt budskap.