Ungdomsslang A.K.A. Kidish – hur kommunicerar man med Generation Z?

27 apr 2020

Ungdomsslang A.K.A. Kidish – hur kommunicerar man med Generation Z?

Var ska man lägga nivån och vad ska man tänka på för att hitta rätt tonläge när man pratar med och mot Generation Z? Det försöker vi  – efter bästa möjliga vuxna förmåga – svara på i det här inlägget. Vi tar det från början och reder ut vad både slang och ungdomsslang innebär. Häng med!  

Vad är slang? Och ungdomsslang?

Fenomenet slang är inget nytt och du har troligtvis hört både dina mor- och farföräldrar slänga sig med, för dem, tidsenliga slanguttryck. Om de är nollåttor har du kanske hört dem fråga båda vad skorpan gäspar, om det är tjall på linjen eller när man får gå och köpa sig en halvböj.

Arthur Thesleff intresserade sig för det vi idag kallar Stockholmsslang redan på tidigt 1900-tal. Han gjorde sina forskningar bland samhällets utslagna, som var de som i mångt och mycket myntade hela “Stockholmskan”. Idag finns alla möjliga olika typer av slang – kopplade till olika generationer, samhällsklasser, yrkesgrupper och andra subgrupper. En typ är ungdomsslang, numera även kallat Kidish.

Vad är Kidish?

Språket i allmänhet, och ungdomsslang i synnerhet, påverkas såklart mycket av vårt allt mer digitala sätt att kommunicera. Generation Z kommunicerar troligtvis mer genom sina sociala kanaler i mobilen än på något annat sätt. Den typen av slangspråk har fått namnet Kidish och kännetecknas av många förkortningar, bildspråk i form av emojis och andra digitala uttryck. Några exempel på ord du kanske känner igen?

Avene [avänne] Vet inte

Cringe [krinsh] Pinsamt/töntigt

Peak [piik] Cigg

HMD? [hå em de] Hur mår du?

Konsten att snacka ungdomsslang  

Det är en utmaning för många företag att prata till tonåringar. Vi som tar fram kommunikationen är ju sällan längre ungdomar, så risken finns att det blir helt fel när vi försöker vara “down with the kids”. I värsta fall resulterar våra tappra försök att anpassa oss i att vi blir totalt utdömda av målgruppen istället. Men så behöver det såklart inte bli. Har nedan har vi samlat tre matnyttiga tips för dig som vill lyckas med det svåra – att nå Generation Z.

3 tips för att nå Gen Z!

1. Plattformen är viktigare än språket

Ungdomar vill inte prata som vuxna gör. Det är hela grunden i våra vitt skilda vokabulär och sätt att prata på. Ungdomar vill inte heller röra sig där vuxna rör sig. Det är därför de hittar nya sociala plattformar så fort deras föräldrar kommer och invaderar de befintliga. Att kommunicera mot dagens ungdomar borde alltså i huvudsak handla om en simpel sak: att smälta in och synas så lite som det bara går. På den grunden är det viktigare att ditt budskap finns på rätt forum och i rätt kanaler än att det sägs på “rätt” sätt. 

2. Tydlighet och snabbhet ökar dina chanser att träffa rätt 

Du har inte många sekunder på dig att fånga en tonårings digitala uppmärksamhet. Dagens ungdomar är i regel både digitalt snabbfotade och aningen rastlösa. När du kommunicerar mot en ung målgrupp, på en ung plattform, är det alltså läge att fatta dig kort och slagkraftigt.

3. Ironin kan rädda dig 

Ibland är taktiken att våga vara pinsam den allra bästa för att få blickarna riktade på dig från den svårflörtade Generation Z. Risifruttis reklamfilm är ett exempel där man tar fasta på just det här. Att använda en lättsam och ironisk ton kan rädda många situationer från att bli pinsamma på riktigt, du skojar ju nämligen bara. Eller som tjejen i Risifrutti-reklamen säger “MAMMA, SNÄLLA, ingenting är mer cringe än när du säger cringe!”.

Om vi inte kan fånga ungdomarnas uppmärksamhet på ett naturligt sätt kan vi åtminstone få dem att höja på ögonbrynen eller hålla händerna för ansiktet. Och då har vi kommit en ganska bra bit på vägen, inte sant?!

Sprid rätt och våga vara cringe!

Sprid innehåll i rätt kanaler, men tänk på att inte försöka låta som att du är en i gänget, om du inte gör det med en ironisk ton.

Vill du ha hjälp att hitta rätt tonläge när du ska prata med Generation Z? Mejla oss på hej@stockholmsskrivbyra.se!