Trendspaning 2023 – så lyckas du med din digitala kommunikation!
18 jan 2023
Ett nytt år är här och på Stockholms Skrivbyrå skriver vi texter och skapar content för uppdragsgivare som önskar en riktig rivstart när det gäller deras digitala kommunikation. Frågan är vilka kanaler som är bäst att synas i? Vilken typ av innehåll som kommer att trenda? Och framförallt – hur man ska tänka för att ligga i framkant och få bättre engagemang i sina digitala kanaler?
1. AI-tjänster
AI-tjänster och appar för autogenererad text och bild, som till exempel ChatGPT och DALL·E 2 har använts och testats flitigt under 2022 och vi kommer alldeles säkert se och höra mer om dem även i år. Vad händer när artificiell intelligens plötsligt kan skriva texter av alla slag och ta fram bilder, grafik och trovärdiga målningar? Hur påverkar det oss i branschen? Innebär det här slutet för copywriters, fotografer, designers och andra kreatörer? Nja, inte riktigt. AI-robotarna är förvisso smarta, men än så länge kan de inte skapa känsla i resonemang och formuleringar på samma sätt som en människa. De som vi har provat kan faktiskt inte ens skilja på sant och falskt än. Det kommer kanske att bli annorlunda när de kopplas till sökmotorer, men eftersom de skapar innehåll av sådant som redan finns är sanning inte en garanterad ingrediens. Om man vill använda verktygen för att skapa texter av olika slag är det viktigt att faktagranska innehåll och formuleringar ordentligt.
När det gäller AI-tjänster som tar fram bilder har en diskussion gällande plagiat och äganderätt varit återkommande. Vem äger egentligen bilden? AI lärs upp och genererar bilder utifrån existerande information och grafik som redan finns ute på nätet. Flera konstnärer hävdar nu att företagen bakom verktygen inkräktar på upphovsrätten. Om man bortser från de legala aspekterna är det fantastiskt att se hur dessa verktyg snabbt tar fram visuellt material med de motiv och stilar som du ber om. Och hur text tar form utan att du rör fingrarna. Trots sina brister kommer vi alla att ha stor nytta av AI för både research och digital kommunikation framöver!
2. Digitala nätverk och communities
Digital kommunikation och marknadsföring handlar idag om mycket mer än att skapa bra annonser. De människor och företag som har lojala kunder, följare och ambassadörer bygger också en ljus framtid. Influencers jagar följare, LinkedIn översvämmas av ivriga nätverkare och det finns massor av nischade grupper i sociala medier. Många slåss om uppmärksamheten och hoppas kunna få en riktigt stor följarskara som kan generera inkomster. Så vad är det då som gör att vissa lyckas? Återigen handlar det om att vara relevant. Det är först när du lyckas väcka nyfikenhet, inspirera och bygga en relation med dina följare som du får deras förtroende och engagemang.
Stockholms Skrivbyrå har märkt en trend i att allt fler vd:ar, marknadschefer och kända influencers vill ha vår hjälp med att skriva texter för sociala medier. Som spökskrivare lär vi oss vilka ämnen och vinklar som rimmar med personens grundvärderingar och mål, och förfinar tonläget så att det personliga varumärket blir ännu tydligare. Vi skriver blogginlägg, personliga uppdateringar till LinkedIn och coachar företag och företagsledare i att skapa relevant innehåll till sociala medier. För nätverkande och relationer krävs närvaro, transparens och känsla. Det gäller alla som vill bygga värdefulla nätverk.
3. Skapa nya affärer med hjälp av rörligt material
Det ökade användandet av TikTok och Instagram Reels skvallrar om hur kort koncentrationsförmåga många av oss har idag. För att nå fram till rätt målgrupp och fånga uppmärksamheten behöver innehållet, i digitala kanaler och sociala medier, vara både relevant och intressant. Förutom det behöver det vara anpassat till kanalen det publiceras i. Ska ni synas på TikTok, se till att materialet passar på TikTok, om det ska ut på LinkedIn, producera innehåll som passar där. Vårt bästa råd är att planera noga och arbeta aktivt med innehåll av olika slag.
Många som arbetar med digital kommunikation glömmer hur smart det är att återanvända innehåll som redan har skapats. Genom att paketera om, bearbeta och lyfta befintligt material igen, kan man få bra effekt med en hyfsat liten insats. Vår systerbyrå, Filmbyrån i Stockholm, märker att allt fler uppdragsgivare vill ha täta leveranser av korta videos som driver trafik till artiklar, guider och annan läsning eller lyssning som redan finns och som är värt att lyfta igen. Snabbt och kreativt innehåll som rör sig, lockar till uppmärksamhet och hjälper målgrupperna att hitta rätt. Video är ett kraftfullt verktyg när det gäller nykundsbearbetning!
4. SEO – allt viktigare för digital kommunikation
Att förstå, analysera och mäta data är kritiskt när det gäller att ha en uppdaterad webbplats som levererar resultat och konverteringar. Google blir hela tiden smartare och det ställer ännu högre krav på webbplatserna. Annonsering i all ära, men sökmotoroptimering bygger din verksamhet på sikt. Har du kommunikatörer, copywriters eller content writers som skriver texter till webben? Utbilda dem i att skriva SEO! Varje text som publiceras är en byggsten, så slarva inte bort den möjligheten. Kan du redan skriva är det inte svårt att lära sig grunderna i att skriva SEO. Texterna är inte allt, men det är något som många slarvar med.
Varför inte ägna våren år att göra en ny sökordsanalys och se om det är något som behöver ni justera, se över er SEO både on-site och off-site, gör en push för att få in mer externa länkar till er sida och avsätt en pott pengar för att komplettera SEO:n med Google Ads. Kom ihåg att webbplatsen är ert skyltfönster så det gäller att ta plats!
5. Autenticitet och influencers
Det har varit stormigt i influencer marketing-världen en tid. Flera företag har sagt upp sina samarbeten med influencers efter en rad skandaler. Vad händer när företag inte längre vågar lägga sin reklam och sitt varumärke i händerna på kändisar? Och hur ska företag tänka framåt? Människor gillar trots allt autencitet och vi tror att samarbeten med framförallt micro-influencers kommer fortsätta växa under 2023. Samtidigt som det innebär risk att samarbeta med influencers, är det otroligt kraftfullt när det landar rätt. Det har blivit tydligt att det är värt att lägga arbete på att hitta samarbeten med influencers som verkligen har samma värderingar som varumärket de ska lyfta. Självklart bör de även ha följare som motsvarar er målgrupp, men stirra dig inte blind på antalet följare, utan välj utifrån engagemang. Flera microinfluencers kan ge bättre resultat än en stor och kostsam. Små stenar kan ge många ringar på vattnet.
Behöver ditt företag hjälp med digital kommunikation, content marketing eller att skapa en starkare tonalitet? Eller kanske någon som spökskriver och skapar content till era sociala medier? På Stockholms Skrivbyrå och Filmbyrån i Stockholm är vi experter på att skapa bra content som når igenom bruset. Kontakta oss för att ta reda på mer!