Presentationsteknik – våra bästa tips!

04 maj 2015

Presentationsteknik – våra bästa tips!

Det är dags för dig att hålla en presentation. Kanske är det för årets stora branschevent, ett mindre evenemang eller en genomdragning för ett fåtal kollegor. Oavsett om det sitter fem eller 200 nyfikna ögonpar framför dig vill du självklart göra ditt allra bästa. Men hur gör man om man känner sig ovan eller osäker inför att tala inför folk? Vi har samlat våra bästa tips!

1. Förberedelse

Ha klart för dig hur många du ska tala inför och hur mycket de vet om ämnet. Ha med plats och tidpunkt i planeringen och ta även hänsyn till om din publik består av frivilliga lyssnare eller pliktskyldigt närvarande. Kanske måste du anpassa din presentation genom att göra den mer lättförståelig, lättsam eller ta hjälp av speciella tekniska hjälpmedel för att alla ska se och höra? Fundera på om det kommer att finnas utrymme för frågor och vilka typer av frågor du i så fall kan vänta dig? Ett tips är att i öva inför en vän eller kollega och höra vad hen reagerar på eller undrar om.

2. Öva, öva, öva

Talkort och stödord ska fungera som ett sätt att hålla reda på vad du har sagt eller som en säkerhetsåtgärd ifall du skulle tappa tråden. Du ska aldrig stå och läsa från ett färdigskrivet manus. Se istället till att öva tills din presentation sitter som berget. Vandra runt hemma och prata högt och tydlig, gärna lite överdrivet högt och tydligt (ja, grannarna får undra). Att kunna presentationen utan och innan gör att du även vet precis när du behöver byta slide i powerpointen (om du har en sådan) eller gå över till nästa punkt. Det ger ett bra och behagligt flöde.

2. Var dig själv

Ett vanligt sätt att hantera osäkerhet är att gå in i en roll där man spelar “Den professionella talaren – aldrig nervös, alltid beredd.” Strunta i det. För det första är det inte snällt mot dig själv att ta för givet att du måste vara någon annan för att folk ska vilja lyssna, för det andra tenderar du att bli ännu mer nervös. Du måste ju nu inte bara måste koncentrera dig på ditt framförande, utan även att stanna i din påhittade karaktär. Det ger sällan ett naturligt intryck. Var dig själv! Det duger gott och väl.

3. Fokusera på inledning och avslutning

Det är omöjligt att förutse varje detalj av ditt anförande. Någon kan till exempel komma med en oväntad fråga som gör att du får avvika från manus, något som kan göra en osäker talare ännu mer osäker. Låt inledningen sitta som berget så du får en bra start. Då kommer det även kännas enklare att ta sig an eventuella avbrott. Även avslutet är viktigt eftersom du då har tillfälle att verkligen göra avtryck. Ge en stark “send off”som åhörarna får ta med sig.

4. Kroppsspråk

Kroppsspråket står för omkring 70% av vad vi kommunicerar. Vissa är vana vid att gestikulera yvigt när de talar, andra håller sig till mindre rörelser. Det handlar helt enkelt om att hitta ett sätt att röra sig som känns naturligt och bekvämt. Undvik däremot att korsa armarna, pilla dig i håret eller förlora dig åt diverse tix. Tips: Öva framför en spegel – ibland gör man saker utan att man tänker på det. Kanske är du en läppbitare eller fotvickare utan att du hade en aning om det.

5. Förlita dig inte på tekniken

En saker är säker med teknik. Den kommer att strula. Det kanske inte sker just idag, men förr eller senare kommer den där till synes oskyldiga projektorslampan braka sönder. Därför är det viktigt att ditt anförande inte står och faller med en futtig sladd. Om något skulle kärva, se i förväg till att du kan fortsätta presentationen på annat sätt. Kanske kan en whiteboardtavla eller ett stort blädderblock vara till lika stor hjälp. Om inte bättre?

6. Var öppen för frågor

Frågor kan ibland kännas som ett avbrott. Du hade ju tänkt ta fasta på just den där lilla detaljen om ungefär sju slides. Så. Himla. Irriterande.

Istället för att se frågor som ett ovälkommet avbrott, försök att se det positiva i att ditt anförande engagerar. Kanske kan din monolog förvandlas till en diskussion med publiken?

7. Gör en snygg presentation

Om du använder dig av en powerpoint – se till att hålla den snygg och prydlig (att gridda sin presentation är aldrig överdrivet). Syftet med en powerpoint är att förstärka budskapet och att förklara vad du menar med med bilder, ritningar eller nyckelord. Inte att lyssnarna ska sitta och läsa det du säger på en skärm.

8. Involvera publiken

Även om ämnet är intressant finns en gräns för hur länge man orkar lyssna uppmärksamt. Om du har en längre presentation, aktivera gärna din publik i mindre övningar. Skapa diskussioner i par eller i små grupper eller höj intresset med något så enkelt som en fråga av typen “Räck upp en hand alla som bävar för presentationer”.

Vi på Stockholms Skrivbyrå har flera inspirerande föreläsare i vårt nätverk. Behöver du någon som kan prata retorik och presentationsteknik? Hör av dig! Vi har även duktiga föreläsare inom våra egna expertområden marknad och kommunikation. Mejla anna@stockholmsskrivbyra.se eller ring: 08-556 042 00.