Svenskarna och internet 2018 – det här tog vi med oss!
03 okt 2018
Vi är alla medvetna om att användandet av internet ökar. Det är inget nytt och i sig inget häpnadsväckande. Om man däremot zoomar in och ser till specifika målgrupper, plattformar och sätt att använda internet på blir det mer intressant. Visste du till exempel att de som gejmar mest i Sverige inte uteslutande är unga killar utan också äldre kvinnor? Här har vi valt ut de sex mest intressanta lärdomarna från IIS färska rapport Svenskarna och internet 2018.
1. Jobba hemma eller vara hemma på jobbet?
De allra flesta använder internet på jobbet, och nästan lika många använder internet för att jobba hemifrån. Det kanske låter osannolikt, men sju av tio svenskar kollar mejlen på semestern och håller sig uppdaterade om vad som händer på arbetsplatsen, trots att de inte är där. Privatliv och internet verkar oundvikligen flyta samman. Bra eller dåligt? Kanske bara ett faktum. Man kan säga att internet gör att vi jobbar hela tiden, men också är lediga på jobbet. Det gör att vi i allt större utsträckning också kan påverka våra egna arbetstider. Med andra ord är det hög tid för arbetsgivare som vill vara digitala att sluta klocka sina medarbetare.
2. Vad händer med sociala medier?
Fler svenskar än någonsin använder sociala medier. 76 procent av de som använder internet har Facebook, och 60 procent har Instagram. Antalet försätter öka på alla kanaler, men statistiken ser väldigt olika ut beroende på kanal och generation.
Snapchat används av 38 procent av de som har tillgång till internet i Sverige, och det är den i särklass största kanalen hos ungdomar. Bland ungdomar under sexton år är de som dagligen använder använder Snapchat fler till antalet än de som använder Instagram och Facebook tillsammans. En anledning till det kan vara att Facebook först blir aktuellt när man börjar gymnasiet och behöver ha tillgång till skolgrupper och chattar. Facebook är nämligen inte en underhållande, utan snarare en administrativ kanal för 00-talisterna.
På Facebook kan det därmed konstateras att användarna blir allt äldre. Facebook är den mest självklara sociala kanalen för de som är 50+. De som delar flest inlägg på Facebook är mellan 56-60 år, och är mindre källkritiska än ungdomarna. Kanske behöver lektioner i källkritik genomföras även utanför skolans värld?
Instagram då? Där hänger 90-, 80- och 70-talisterna mycket och ofta. Samtidigt använder allt fler mammor, pappor och barn till dessa också Instagram. Inte konstigt att IG är den kanal som växer i snabbast takt.
3. Farligt med för många kommunikationskanaler?
Svenskar är bra på internet och kommunikation. Vi använder många kanaler för att kommunicera, och gärna på samma gång. Ett problem med det är man lätt blandar ihop kanalerna och ställs inför frågor som “på vilken kanal skickade jag det här till dig nu igen?”. Försök till att ta fram verktyg som samlar alla kanaler i en inkorg har gjorts, men som det verkar, misslyckats. Vi kan alltså förvänta oss fler försök till lösningar på detta problem inom en snar framtid. Om du känner till något, tipsa oss gärna!
4. Hur påverkas reklam av ett förändrat internet-klimat?
Med ett förändrat klimat och nya sätt att använda internet på, måste reklamen och kommunikationen också förändras. En annons på Snapchat kan inte se ut som en snygg printannons utan måste anpassas efter kanalen och formatet. 00-talisterna hoppar över all reklam som inte känns äkta och anpassad till formatet. Så alla vi som jobbar med digital kommunikation behöver tänka en gång extra innan vi publicerar en annons för att vi tycker den är fin eller bra – den viktigaste frågan är om den funkar för kanalen.
5. Vad händer när allt fler äldre börjar gejma?
De är inte bara unga killar som spelar mycket, utan också äldre kvinnor. Kvinnor som går i pension har visat sig bli allt mer intresserade av spel. De laddar ner appar och spelar online med varandra. Detta är ett sätt att socialisera och interagera med vänner och före detta kollegor. Vi hoppas att spelbranschen och utvecklarna tar tillvara på detta, så att vi får se fler far- och morföräldrar utveckla sina spelskills, och samtidigt bli internetvana.
6. Vad är det uppkopplade hemmet?
I vartannat hushåll finns uppkopplade prylar, fast förmodligen är siffran betydligt högre än så. Frågan är när en pryl är uppkopplad. Är det när den är ansluten till internet eller att den kan anslutas till internet som definierar den som uppkopplad?
Om det senare alternativet är definitionen av ett uppkopplat hem är nästan varje hushåll idag uppkopplat, vare sig man är medveten om det eller inte. Internet, som förut var en pipande låda som alla visste var den stod, är nu precis som elskåpet – en viktig grej som bara finns där, men som ingen egentligen har koll på.
Vill du läsa den senaste rapporten om svenskarna och internet?
Den senaste rapporten hittar du här. Behöver du hjälp med digital kommunikation eller vill lära dig mer om ämnet? Vi på Stockholms Skrivbyrå erbjuder både skräddarsydda kurser och skrivhjälp. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se så pratar vi mer!