Sätt strategin för de digitala kanalerna

Hem/Content marketing, Marknad och sälj/Sätt strategin för de digitala kanalerna

Sätt strategin för de digitala kanalerna

Att sätta en strategi för kommunikation i sociala medier och andra digitala kanaler är att göra sin läxa från början. Det är nödvändigt att stanna upp, se över verksamhetens mål och syftet med att synas. Hur väljer man rätt väg och ser till att saker verkligen blir gjorda?

Lägg grunden till din strategi genom att svara på följande frågor.

1. Vem vill du nå?
Med en tydlig målgruppsbeskrivning undviker du:

  • Att prata med alla men inte nå fram till någon.
  • Att ge dina kunder något de varken behöver eller vill ha.
  • Att dina insatser inte alls matchar hur målgruppen faktiskt beter sig i de digitala kanalerna.

En hederlig målgruppsanalys slår aldrig fel. Underlaget till en sådan kan du få fram med hjälp av exempelvis intervjuer, fältstudier, fakta från externa verktyg som google analytics och annan statistik.

2. Vad är syftet?
Den viktigaste frågan att ställa sig är varför ditt företag ska använda sig av sociala medier. Närhet till målgruppen är en viktig anledning men kanske finns det även andra fördelar som enkelhet, effektivitet och lägre marknadsföringskostnader?

3. Vilka är dina mål?
Vad vill du att din närvaro på sociala medier ska leda till? Med andra ord, vad vill du din målgrupp ska göra? Det kan exempelvis vara att skapa relationer (gilla, följa, dela), att skapa affärer (köpa), att dra trafik (klicka sig vidare till webbsida eller blogg), marknadsföra (sprida, länka, skriva om) eller bidra på annat sätt, t.ex komma med nya idéer eller ge respons.

4. På vilket sätt?
När det kommer till sociala medier finns inte ett “rätt” sätt att göra. Du bestämmer själv hur du vill nyttja de kanaler du vill röra dig i, allt beroende på (återigen) mål, tid och resurser. Främst används de sociala kanalerna för att bygga en långvarig relation med målgruppen och för att driva trafik till webbplats eller blogg. Verktyg som Facebook, Twitter och LinkedIn kan även användas som plattformar för kundtjänst och annan kundvård, som annonsplats eller som arena för att stärka ett företags varumärke genom till exempel storytelling.

5. I vilka kanaler ?
Dina mål har stor betydelse även när det kommer till vilka kanaler du vill finnas i. Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram är några av de vanligaste alternativen, men din verksamhet kanske skulle dra större fördel av att finnas på t.ex. Youtube eller Pinterest? Huvudsaken är inte att finnas överallt utan att finnas i de kanaler som tillför något, och där du har tid och resurser för att hålla dig aktiv. Våga välja och välja bort!

6. Hur ofta?
Hur ofta du väljer att vara aktiv i dina kanaler beror på hur du nyttjar dem. Vill du stärka ditt varumärke genom att lägga ut trevliga bakom-kulisserna-bilder på Instagram? Ja, då kan det räcka fint med ett par uppdateringar i veckan. Vill du använda Facebook som kundtjänst? Då krävs det att du är betydligt mer uppmärksam så du snabbt kan svara på frågor eller bemöta tankar och åsikter.


Från strategi till att göra-lista
Vill din arbetsgrupp eller ditt företag ha hjälp med att sätta er strategi för er framtida marknadsföring och kommunikation? Vi håller workshops, inspirationsföreläsningar och kurser i ämnet. På Stockholms Skrivbyrå tycker vi att det är viktigt att strategin motiverar och hjälper medarbetarna att arbeta effektivt. Vi strävar efter att bena ner de stora tankarna i konkreta mål och att göra-listor som kan användas i det dagliga arbetet.

Ta fram en redaktionell plan

Med hjälp av en redaktionell plan håller du koll på vad som ska produceras, av vem och när. Med vår guide “Content marketing – skapa en redaktionell plan i 10 steg” får du verktyg och tips på hur du sätter din egen plan. Fyll i dina uppgifter nedan för att få guiden direkt till mejlkorgen.

Lämna en kommentar