Social selling – ett effektivt sätt att dra in nya affärer
15 aug 2014
Vår användning av sociala medier utvecklas i snabb takt. Vi mognar i vårt sätt att använda verktygen och de sociala tjänsterna förfinas och får tydligare inriktning.
Det pratas allt mer om social selling. Att sälja är ju socialt. Goda relationer och förtroende ökar chanserna att få in nya affärer. Det är inget nytt.
Det nya som hänt är att vi nu, genom sociala verktyg, har möjlighet att komma i kontakt med personer som vi skulle ha svårt att nå via en telefonväxel. De personer som är nedringda av säljare och drunknar i mail med erbjudanden av alla slag vill inte bli jagade. De föredrar att själva hitta sina leverantörer.
När social selling integreras med befintliga säljprocesser och säljmetoder blir utdelningen så mycket större. Mottagaren får ett mer anpassat erbjudande och den som säljer sparar både tid och energi.
Det är egentligen ganska självklart.
Bygg relationen innan du ringer
Säg att du drömmer om ett möte med marknadschefen för ett multinationellt företag. Du har ett erbjudande som du är övertygad om skulle passa hennes eller hans företag och du har redan kunskap som företaget skulle ha nytta av.
Börja nu med att kika närmare på marknadschefen på nätet. Har han eller hon en LinkedIn-profil? En blogg? Twitter – och Facebook-konton? Börja följa personen och läs på. Du kommer snabbt att få en tydligare bild av vem personen är och vad han eller hon brottas med och brinner för. Självklart ska du även följa själva företaget så att du lär dig mer om hur de arbetar och får koll på vad som händer.
När chansen ges – gilla, kommentera, tipsa – visa dig värdefull. Men gör det smart. Ingen gillar en påstridig jobbig typ, så välj dina tillfällen noga.
Kalla samtal blir varma
Om du gör din läxa väl kommer du efter en tid att veta en hel del om företagets och marknadschefens utmaningar och intresseområden. Du kan träffa mer rätt i ditt erbjudande och det blir lättare att ringa upp marknadschefen.
Om du har varit aktiv i diskussionen och bidragit med relevanta tankar och kunskap är personen du vill träffa redan nu bekant med ditt namn. Kanske har du redan fått frågor du kunnat svara på och fått chansen att presentera ditt erbjudande. Förmodligen har du redan lyckats bygga lite förtroende.
Det som kunde ha blivit ett kallt samtal och en lur slängd i örat blir med stor sannolikhet ett varmt och givande samtal som leder till ett första möte.
På samma sätt kan du skapa affärer genom att röra dig i digitala forum som diskuterar ämnen där din kunskap och ditt erbjudande passar väl in. Bjud på det du kan, delta i diskussionen och håll ögonen öppna för nya affärsmöjligheter.
Marknadsföring och sälj måste jobba tillsammans
Marknadsföring och försäljning flyter allt närmare varandra och det är i ofta i det digitala rummet de första kontakterna knyts. Det här ger även organisatoriska effekter och kan vara bra att tänka på vid framtida rekrytering av både marknadsförare och försäljare.
Behöver ditt team utvecklas inom social selling? Vi anordnar workshops och erbjuder rådgivning i ämnet.