Skriva tillgängliga texter i sju steg
21 feb 2023
— Tips
Att skriva tillgängliga texter är en nyckel till att nå fram idag. Om ditt innehåll inte är relevant och lätt att ta till sig kommer din läsare att överge din text för något annat som är mer spännande, roligt eller intressant. Inom offentlig sektor är de flesta kommunikatörer vana vid att jobba med klarspråk och tillgänglighet, men det är något alla som skriver har nytta av att kunna. Här kommer tips för att skriva tillgängliga texter som når fram!
Planera din artikel så blir den mer tillgänglig
Välj vad du ska ta upp i din text och i vilken ordning du ska berätta de olika delarna. Tänk på att din text är en del av något större, allt behöver inte sägas. Ett ämne kan ofta bli hur stort som helst, så prioritera och se till att texten handlar om en tydlig sak. Hitta textens vinkel.
Fundera också över vad som ska hända när texten tar slut. Ska du länka vidare till mer läsning, locka till kontakt eller hoppas du att du har påverkat läsaren att ändra åsikt om något? När du vet vart du ska blir det lättare att bygga upp texten på ett bra sätt.
Behöver du styra upp och planera på ett mer övergripande plan, läs mer om hur du skapar en redaktionell plan.
Ha din läsare i tanken för att bli relevant
För att din text ska bli läst måste den vara relevant för läsaren. Fundera därför över vem du vill nå fram till. Vad har den personen för behov, just nu? Vill hen snabbt hitta adressen till ert kontor, få kunskap om hur en IT-lösning fungerar eller läsa om reglerna i tennis vs. padel? Ska du introducera din läsare till ett helt nytt ämne, eller har din målgrupp förkunskaper kring det du skriver om?
Bestämd dig också för vilken stil och vilket tonläge du vill använda. Skriver du till en student som ska anmäla sig till en kurs, till en missnöjd kund eller till en läkare som behöver mer information om ett nytt läkemedel? Här kan du lära dig mer om att skriva målgruppsanpassade texter.
Rubriken hjälper läsaren att hitta rätt
Rubriken är avgörande för att locka någon att läsa din text, så ge den lite kärlek. På Stockholms Skrivbyrå brukar alla vi som skriver sätta rubriken sist. Om man sätter den först riskerar man att begränsa innehållet i texten, för att anpassa den till rubriken. Rubrikens viktigaste uppgift är att ge en snabb bild av vad texten handlar om och att locka läsaren att få reda på mer. Det är inte lätt. Här kan du läsa tips som hjälper dig att skriva korta texter.
Sammanfatta texten med en ingress
I den akademiska världen lär vi oss att skriva en sammanfattning på slutet. I digitala kanaler är det bättre att sammanfatta texten i början. Berätta det viktigaste först, hjälp läsaren att förstå innehållet genom att direkt ge en tydlig bild av vad texten handlar om. Du vet själv hur det är när du söker information, du vill snabbt förstå om du har hamnat rätt.
Det är inte fel att skriva: “Den här texten är skriven för dig som vill ha snabba tips kring hur du skriver lättbegripliga och tillgängliga texter. Du får lära dig att skriva på ett sätt som lockar och engagerar din läsare”.
Skriv på ett enkelt och tillgängligt sätt
Ett nybörjarmisstag är att skriva lite för fint, för svårt och krångligt. Kanske för att man anstränger sig för att skriva riktigt bra. För att få till ett bra flyt är det bra att byta ut tillkrånglade ord, blanda korta och långa meningar, använda ett aktivt språk och lägga verben tidigt i meningarna. Tänk gärna att du skriver till någon du känner och försök skriva tydligt och engagerat.
Om du skriver för digitala kanaler, ha i tanken att din läsare kan vara distraherad av annat och att texten ska funka på en liten skärm.
Mellanrubriker och luft hjälper läsaren att hitta rätt
Mellanrubriker är bra på så många sätt. De hjälper läsaren att skumma och förstå både struktur och innehåll i hela texten och i enskilda stycken. Dessutom gillar sökmotorerna mellanrubriker, med andra ord ökar det chanserna att ranka högre i sökresultaten.
Långa stycken utan mellanrubriker kan bli alltför tunglästa på en liten skärm och göra att du tappar din läsare tidigt. Var därför generös med luft också.
Skippa säljet och vinn läsarens förtroende
Även om du ska sälja något med din text är det smart att undvika ett säljigt språk. Använd inte för många adjektiv och utropstecken. Det kan skrämma iväg din läsare. Det är bättre att lyfta goda argument och visa på nyttan för din läsare än att skriva att din tjänst eller produkt är bra, unik eller fantastisk. Kan läsaren förstå det själv är chansen större att hen nappar.
Använd du-tilltal när du skriver, och kanske ännu viktigare – använd ett du-perspektiv. Undvik att börja för många meningar med “vi”. Skriv till exempel: “Här kan du lära dig hur du skriver bättre” istället för “Vi lär dig att skriva bättre”. Tänk hela tiden att du vill din läsares bästa.
Tillgängliga och relevanta texter hjälper er att uppnå era mål
Vill du lära dig mer om att skriva tillgängliga texter finns mycket att läsa på vår blogg. Om du och ditt team vill vässa era kunskaper inom klartext och tillgänglighet eller vill hitta ett gemensamt tonläge i texterna, kan vi komma och hålla en workshop. Om du vill ha vår hjälp med att skriva texter, hör av dig!