10 tips för att skriva lyckade nyhetsbrev
09 mar 2022
— Tips
Nyhetsbrev! Ett fantastiskt sätt att marknadsföra ditt företag till rätt målgrupp. Det vill säga, om informationen ens når fram. Tyvärr hamnar många nyhetsbrev rakt i papperskorgen, ignoreras, raderas eller öppnas utan att läsas. I det här inlägget tipsar vi om hur du ska skriva nyhetsbrev som dina läsare faktiskt gillar.
Informationen vi matas med i dagens digitala skärm-verklighet är maxad. Det betyder inte att du ska sluta skicka nyhetsbrev. Tvärtom är det läge att ge lite extra tid och eftertanke till att skriva nyhetsbrev som blir lästa. För om informationen faktiskt är relevant för mottagarna så vill de ju läsa! Men hur ska du då göra för att skriva ett riktigt bra, intressant och matnyttigt nyhetsbrev?
På Stockholms Skrivbyrå hjälper vi löpande våra uppdragsgivare att skapa vinnande nyhetsbrev. Det kan handla om att bygga en snygg mall från grunden, hantera mottagarlistor, analysera statistik eller skriva träffsäkert innehåll som verkligen når fram. Av erfarenhet vet vi därför att nyhetsbrev kan vara riktigt gynnsamma. Ett nyhetsbrev kan (om det görs rätt):
- Hjälpa till att driva trafik till ditt företags webbplats och sociala medier
- Bjuda på värdefull kunskap till din målgrupp
- Bygga ditt företags varumärke
- Öka er varumärkeskännedom
- Ge dig värdefull information om era målgrupper
- Generera affärer
Våra 10 bästa tips för att skriva nyhetsbrev som blir lästa
- Bestäm när och hur ofta nyhetsbrevet ska gå ut – gör en content- och utskicksplan, och håll dig till den.
- Anpassa innehållet efter målgruppen (vad vill de ha och vad behöver de?)
- Håll dig kort och länka hellre vidare (små puffar som leder till webben och andra kanaler – det är ju syftet med hela utskicket)
- Våga ändra innehållet efter statistiken (testa olika saker och anpassa dig därefter)
- Tänk på dark mode och format (hur färger och bilder ser ut, t.ex. logga med vit bakgrund, mörka loggor som försvinner. Men också att många läser på mobilen, så titta hur ser det ut)
- Blanda bild, text och rörligt
- Tänk på helheten (om en puff länkar till en artikel på webben är det såklart viktigt att den webbsidan är snygg, uppdaterad, utan trasiga länkar osv)
- Skapa något återkommande som ger igenkänning (t.ex. månadens tips från experten, veckans ord, månadens medarbetare, veckans spartips… Något som folk kan börja förvänta sig och förhoppningsvis längta lite till)
- Var lagom bjussiga! Ni vill att era mottagare ska uppfatta er som kunniga, schyssta, hjälpsamma och intressanta. Men bjud inte på för mycket, bara precis så där lagom så det väcker läsarens nyfikenhet och vilja/behov av att ta kontakt.
- Utan mottagare blir ett nyhetsbrev verkligen inte läst. Gör det lätt att registrera sig för utskicken och sätt upp automatisk lead generation där mailadresser hamnar rätt in i en mottagarlista.
Och du, glöm inte GDPR och att det ska vara lätt att avregistrera sig!
Vad är bra och dålig öppningsfrekvens?
Öppningsfrekvensen på ett nyhetsbrev syftar till den andel som har öppnat mailet. Det är en intressant siffra att titta på för att avgöra om du gör rätt eller behöver förändra något i din strategi. Öppningsfrekvensen påverkas av flera faktorer och inte enbart av hur lockande din ämnesrad är, utan även storleken på dina kontaktlistor, hur ofta du skickar ut nyhetsbrev och förstås branschen du jobbar i, för att nämna några exempel.
Så hur avgör man då vad som är en bra öppningsfrekvens? Kikar vi på den senaste statistiken ser det i alla fall ut som öppningsfrekvenser på mellan 20 procent och 25 procent är att betrakta som bra.
Här behöver du dock ta hänsyn till hur statistiken ser ut för din bransch och dina konkurrenter för att skaffa dig en mer rättvis referensram. Exempelvis visar rapporter att myndigheter överlag har högre öppningsfrekvens än andra branscher, medan den ser lägre ut för exempelvis spelbolag. En dålig öppningsfrekvens? Det varierar som sagt från bransch till bransch, men hamnar du under 20 procent behöver du se över ditt innehåll och din strategi.
Här kommer några tips på hur du ökar chanserna för en högre öppningsfrekvens på dina nyhetsbrev:
- Skriv en kreativ och målgruppsanpassad ämnesrad och pre-header.
- Var tydlig med vem som är avsändaren.
- Tänk till kring vilken veckodag och tidpunkt din målgrupp är mest benägen att vilja öppna ditt nyhetsbrev.
- De flesta öppnar mejl på telefonen, så anpassa innehållet därefter.
- Använd ett smidigt verktyg, såsom Apsis och Mailchimp (vår favorit) för att enkelt analysera om du behöver testa något annat för att få en högre öppningsfrekvens.
Vi kan skriva nyhetsbrev åt dig
Vi hoppas att det här har gett dig en och annan idé om hur du skriver nyhetsbrev som syns och blir lästa. Om du vill ta in professionell hjälp med dina nyhetsbrev, kan vi på Stockholms Skrivbyrå stötta dig hela vägen från strategiarbete till malldesign och innehållsproduktion. Välkommen att höra av dig på hej@stockholmsskrivbyra.se!