Skriva korta texter – så lyckas du!
21 nov 2022
— Tips

Rubriker, ämnesrader, call to actions och taglines – de korta texterna är de allra knepigaste att skriva. På samma gång är de bland de viktigaste. För att locka en läsare in i en text måste rubriken vara relevant och välformulerad. Här får du tips kring hur du skriver kort och bra!
Varför är de korta texterna så viktiga?
Sättet vi tar till oss kunskap och information har snabbats upp. Du som skriver möter ofta en splittrad mottagare. Varje dag utsätts vi för tusentals budskap, vi läser på små skärmar och inte sällan medan vi håller på med annat; vi är ute med hunden, åker buss eller gör kaffe medan vi läser. Som om det inte vore tillräckligt blir vi, under läsningen, störda av notiser om inkommande mejl och meddelanden, händelser i sociala kanaler och vår egen lust att titta på något roligare i telefonen. Ja, du hör ju. Du behöver vara riktigt listig för att locka läsaren att läsa just det du skriver.
Exempel på korta texter
Du kanske inte tänker på hur många texter du ser varje dag? Många går dig alldeles säkert helt förbi. Bara vissa är så pass intressanta och relevanta att du ens märker dem. Och endast ett fåtal får dig att stanna upp, klicka och läsa vidare. Här kommer exempel på korta texter som har i uppgift att dra läsarens ögon till sig, locka läsaren djupare ner i texten och ge någon form av effekt.
Rubriker – H1:or
Rubrikerna har ett tuff uppgift. Särskilt om de publiceras på en webbplats, för då ska de helst locka både läsare och Google. Rubriken ska ju först och främst locka till läsning, så se till att den väcker intresset hos din målgrupp. Den ska även ge läsaren förståelse för vad texten handlar om, så försök sammanfatta hela texten. Google läser H1:or, som huvudrubrikerna kallas i kod, och stämmer av om rubriken passar med den sökning som just har gjorts.
Mellanrubriker – H2:or och H3:or
Mellanrubrikerna har flera viktiga uppgifter. För det första ska de hjälpa läsaren att skumma igenom texten och hitta rätt. För det andra ska de leda läsaren genom texten, helst på ett sådant sätt att målgruppen läser texten i sin helhet. Dessutom har de en viktig uppgift i att sätta tonläget på texten. Sist men inte minst hjälper de Google att förstå vad texten innehåller. Lägger du orden rätt kan mellanrubrikerna hjälpa dig att ranka högre och locka läsare till sidan.
Call to action – CTA
Det är lite synd att vi inte har ett riktigt bra svenskt ord för uttrycket call to action. Vi kan säga att vi vill uppmana vår läsare till handling, det vill säga, vi vill lotsa läsaren vidare till mer läsning, till kontakt, till ett köp eller till att engagera sig i något. Exempel på CTA:s kan vara:
Ämnesrader
Om du har jobbat med e-postmarknadsföring vet du hur viktig ämnesraden är, och det gäller såklart även vanliga mejl. Även i inkorgen slåss meddelanden om uppmärksamheten, så varför inte lägga lite extra krut på ämnesraden? Du kommer garanterat att få snabbare svar av kunder och kollegor. När du ska skriva en ämnesrad gäller ungefär samma regler som när du skriver en rubrik. Sammanfatta, locka och håll det kort. Tänk på din mottagares situation och se till att du fokuserar på det som är mest relevant. Och ta inte i så att du börjar slira på sanningen eller använda så stora ord att läsaren blir besviken. Ett klick är bara värt något om läsaren känner sig nöjd med det som väntar.
Slogans och taglines
Alla copywriters trånar nog efter att få sätta den där perfekta taglinen. De där få orden som sammanfattar ett helt varumärke och som sätter sig i folks medvetande och minne. Just do it, The best a man can get, Plötsligt händer det, Ger dig vingar, När du får oväntat besök. Att skriva slogans och taglines är en riktig utmaning. Att sätta en tagline eller slogan kräver ofta flera inblandade. Det är lätt att gå i fällan och välja något som låter kul eller coolt, men den här typen av text ska hålla över tid och rymma möjligheter när det gäller utveckling av både affär och sätt att marknadsföra sig. En liten slogan har en mycket stor uppgift.
UX-writing, mikrocopy
Varje gång du går in på en webbplats, en app eller någon digital tjänst möts du av massor av små texter som pekar dig rätt, hjälper dig och sätter känslan för platsen. Vi brukar prata om microcopy och den typen av texter skrivs ofta av en UX writer eller UX-copy. Att skapa en digital plats är ett samarbete mellan personer med olika expertkunskaper. Det gäller ju att förstå besökarens behov och förstå hur användarna tar sig runt och beter sig. Användarupplevelsen står i centrum och de små texterna som nästan inte märks spelar en stor roll i att få användaren att hitta rätt, trivas och lotsas till aktivitet, engagemang eller köp.
Uppdateringar i sociala medier
Varför går vissa inlägg så bra och andra inte? Självklart beror det på hur relevant inlägget är, vad du har valt för bild och hur du har formulerat dig i stort. Men ofta har det faktiskt med den första meningen att göra. Hur ska du snabbt fånga din läsares uppmärksamhet? Det är värt att fundera över och träna på.
Tips för att skriva bra rubriker för webben
Det finns många sätt att skriva rubriker, mellanrubriker, ämnesrader och call to actions. Här går vi igenom en metod som vi på Stockholms Skrivbyrå gillar. Kanske kan den hjälpa dig att skriva bättre texter som väcker nyfikenhet. I exemplet lyfter vi hur man skriver en rubrik, men den här metoden går att applicera på alla möjliga korta texter.
-
Vänta med att skriva rubriken tills texten är klar
Tänk igenom vinkeln på texten och skriv gärna en kort mening som sammanfattar texten innan du börjar, men låt inte den texten styra innehållet för mycket. Mycket kan hända under skrivandets gång och det är först när texten har tagit form som du kan sätta en passande rubrik.
-
Markera nyckelord i texten
Läs igenom texten noga. Markera de ord som är mest relevanta och utmärkande för innehållet. Ha läsaren i tanken. Vad är relevant?
-
Kasta ur dig rubriker
Försök först att sammanfatta texten i en mening. Vad handlar den om? Titta sedan på dina markerade nyckelord och testa att kombinera dem på olika sätt. Kasta ner tio förslag på rubriker, utan att tänka att de måste bli bra på en gång.
-
Förfina de bästa rubrikerna
Läs igenom din slarvigt nedskrivna lista med rubriker. Du ser nog direkt vilka rubriker som är bäst. Välj ut guldkornen och jobba vidare med den eller de bästa. Byt ut ord och testa synonymer, ändra ordning på orden, säg ungefär samma sak med andra ord. Experimentera. Ha fortfarande läsaren i tanken.
-
Låt någon annan titta
Oftast är det bråttom när rubriken ska sättas, men om du har tid – låt en kollega läsa dina två-tre bästa rubriker och säga vilken som är mest lockande och intressant. Berätta för den som hjälper dig om vem som är målgruppen. Om du inte har någon som kan läsa är det bra om du lägger bort rubrikerna en stund. Sedan läser du dem högt så att du kan utvärdera rubrikerna med nya ögon. Välj den som är mest relevant, intressant, lockande och sann. Rubriken är klar!
Var nyfiken, analysera resultaten och lär dig vad som funkar!
Glöm inte att följa upp hur dina rubriker går. Var nyfiken på vad statistiken säger och analysera vilken typ av texter som intresserar din målgrupp mest. Kan antalet läsningar ha med rubriken att göra? Gör gärna A/B-tester om du vill få ännu mer kunskap om hur du ska skriva för att nå fram med dina rubriker, ämnesrader och call to actions!
Vill du ha hjälp med att skriva de korta svåra texterna?
Hos Stockholms Skrivbyrå finns ett gäng erfarna copywriters och digitala kommunikatörer som skriver för digitala kanaler. Oftast skriver vi nya texter, men det händer också att vi piffar till befintliga texter, ser över rubriker, slipar call to actions och lägger sista handen vid kommunikation och marknadsföring som måste ge effekt. Vi är även spökskrivare till influencers och verksamhetsledare som inte har tid att sköta sina egna sociala kanaler. Hör av dig om du vill skriva själv och låta oss lägga vår hand vid dina texter!