Så startar du en podcast!

Hem/Content marketing, Tips/Så startar du en podcast!

Så startar du en podcast!

Podcast, poddsändning, poddradio eller rätt och slätt podd –en digital ljudfil du kan prenumerera på.

Innehållsmässigt har podden många likheter med bloggen. Båda är egna kanaler där personliga reflektioner, omvärldsbevakning och dialog med företagets målgrupp och intressenter kan samsas. Men medan bloggtexter kräver läsarens fulla uppmärksamhet, är podden oerhört enkel att ta till sig. Du kan lyssna på språng eller samtidigt som du arbetar, diskar, promenerar eller bara vill koppla av. Trots detta är det relativt få företag som väljer att nyttja formatet i marknadsföringssyfte.

Hur börjar man?

Går du i poddtankar eller är du kanske redan i startgroparna? Här har vi samlat våra bästa tips för hur du startar och producerar en podd.

1. Strategi – att göra sin läxa från början

Att sätta strategi för en podcast skiljer sig egentligen inte från det strategiarbete du gör för blogg eller sociala medier. Det gäller att svara på frågorna vem? Hur? och Varför? Vem är din målgrupp, hur ska upplägget se ut och vad vill du att dina mottagare ska göra när de lyssnat klart? Vi har tidigare bloggat om hur du sätter strategi för digitala kanaler. Det inlägget hittar du här.

3. Hitta ett bra koncept

Hur ska podden vara uppbyggd? Det är förstås viktigt att de som pratar sitter på expertis inom det område där ni som företag är verksamma. Där utöver är det bara fantasin som sätter gränser. Du kan exempelvis göra podden som en föreläsning, diskussion eller panelsamtal med inbjudna gäster. En annan variant är att intervjua olika medarbetare så att varje avsnitt lyfter fram ett visst expertområde inom er verksamhet. En del företag använder även podcasten som kanal för internkommunikation. En ljudfil kan till exempel vara ett alternativ för veckobrev eller ge instruktioner om nya rutiner på ett trevligt och pedagogiskt vis.

4. Vad ska ni prata om?

Prata om det du kan bäst. Men kom ihåg att en podden inte ska vara en kanal för färdiga erbjudanden. Prata istället runt dina produkter eller tjänster och välj ämnen som är relevanta och intressanta inom din bransch. Ett exempel är Arla som gjort podcasts i form av matlagningsprogram.

Genom podden får du möjlighet att vara personlig och ge din verksamhet en röst. Du kan även stärka ditt personligt varumärke och öppna för nya samarbeten, som exempelvis Kristoffer Triumf har gjort med succépodden Värvet. Lägg upp testpoddar på din webbsida och lär känna formatet. Kanske inser du att samtalet flyter på bättre om du inte har ett färdigskrivet manus framför dig. Eller tvärtom – att du behöver strukturera upp samtalet på ett tydligare sätt.

5. Tjuvlyssna på andra

På samma sätt som läsning vässar dina skrivfärdigheter blir din podcast med största sannolikhet bättre om du prenumererar på några poddar själv. Lyssna och låt dig inspireras. Hittar du ett upplägg du gillar –norpa och gör det ännu bättre!

6. Prova dig fram

Tröskeln för att dra igång en podcast är snäppet högre än att dra igång en blogg. Men svårigheterna är snarare en fråga om teknik än innehåll. Du behöver exempelvis tillgång till en bra mikrofon och ett redigeringsprogram. Men när du väl löst de tekniska bitarna kommer du märka att det inte är svårare att producera innehåll till en podd än vad det är att blogga eller uppdatera nyhetsflöden. Att börja göra är det bästa sättet att upptäcka vad som fungerar för just dig. Svenska appen Opinion som ger möjlighet att spela in podcast-avsnitt direkt i telefonen och kan vara ett enkelt sätt att testpodda i början.

7. Lägg ut, lägg UT!

När du har en färdigredigerad podcast är det dags för det där nervpirrande momentet. Att lägga ut. Vill du att podden ska dyka upp på Podcaster-appen skapar du ett konto hos iTunes och skickar in din podd. Tänk bara på att det kan ta lite tid innan den godkänns och läggs ut. En annan (gratis) plattform är Soundcloud men du kan även skapa en enkel blogg på WordPress och lägga upp avsnitten som ljudfiler.

8. Nå ut genom bruset

Använd dina sociala kanaler som Facebook, Twitter och Instagram för att sprida din podcast och berätta när ett nytt avsnitt finns ute. Du kan även lägga upp eller länka till avsnitten på din blogg. Det finns även olika tjänster som kan pinga nya avsnitt mot flera ställen samtidigt, som till exempel Feedshark och Podcast Alley.

9. Håll igång

Lägg ut nya avsnitt regelbundet så att du bygger upp en lyssnarkrets. Som lyssnare vill man gärna veta när nästa avsnitt kommer dimpa ner, och det ska helst inte gå för lång tid emellan tillfällena. Ett avsnitt i veckan är ofta lagom!

Vill du starta en podcast? Vi på Stockholms Skrivbyrå kan hjälpa dig hela vägen från idéarbete till manus och produktion. Du får även tillgång till vår poddstudio på Södermalm i Stockholm. Kontakta oss på 08-556 042 00 eller på hej@stockholmsskrivbyra.se så berättar vi mer!

2017-06-14T11:22:53+00:00 12 juni, 2015|Categories: Content marketing, Tips|Tags: , , |0 kommentarer

Lämna en kommentar