Så skriver du nyhetsbrev som blir lästa

Hem/Content marketing, Tips/Så skriver du nyhetsbrev som blir lästa

Så skriver du nyhetsbrev som blir lästa

Fördelarna med nyhetsbrev är många. Det är ett smart sätt att driva trafik till din webbplats, puffa för sociala kanaler och länka till blogginlägg eller nyheter. Brev med relevant och bra innehåll ger också tillfälle att bygga företagets eller ditt personliga varumärke och löpande påminna om att du finns. Dessutom kan du enkelt mäta responsen och hålla koll på vem som klickar på vad.

Många säger att de inte läser nyhetsbrev, men det är inte riktigt sant. Om innehållet i breven är intressant och användbart för mottagaren går det att nå mycket goda resultat med hjälp av regelbundna utskick. Idag lever vi så gott som i symbios med våra smartphones och mejlkorgen är aldrig långt borta, därför är mejlutskick ett smidigt (och icke att förglömma: miljövänligt) sätt att nå ut till målgruppen oavsett var de befinner sig.

Och den stora utmaningen? – Att snabbt fånga mottagarens intresse och undvika den fruktade papperskorgen. Vi har knåpat ihop 10 tips på hur du går tillväga.

10 tips för bättre nyhetsbrev

Dela med dig av värdefullt innehåll
Se till att ditt nyhetsbrev är till hjälp eller intresse för den som ska läsa. Undersök vad läsarna vill veta mer om och skriv gärna lättsamt och personligt så att budskapet blir enkelt att ta till sig. Det är först då du skapar möjlighet att verkligen nå fram.

Gör en plan – och följ den!
Precis som med andra marknadsaktiviteter är det bra att göra en övergripande plan för dina nyhetsbrev och vad de ska handla om. Tänk på att väldigt frekventa utskick riskerar att trötta ut dina mottagare medan alltför stora glapp mellan utskicken kan innebära förlorade affärer. Väg in hur snabbt du klarar av att producera innehåll och anpassa intervallen så att varje nyhetsbrev känns matigt och värdefullt.

Välj en snygg design
Gör det enkelt för dig själv och din läsare genom att välja en enkel och lättillgänglig design. Vanliga verktyg är exempelvis ApsisMailchimp (vår favorit) eller Get a Newsletter finns möjlighet att enkelt skapa sin egen layout eller välja bland färdiga mallar. Fördelen med dessa verktyg är att de även har analysverktyg där du kan följa upp responsen på dina utskick.

Blanda bilder, text och länkar
Ett brev med endast text är svårare att snabbt få ett helhetsgrepp om. Varva gärna text med bilder som förstärker budskapet. Låt nyhetsbrevet puffa för mer läsning på din webbplats eller blogg.

Vett och länkettikett
Länkarna är vägen in till din webbplats och förtjänar därför lite extra omsorg. Tänk på att länken ska vara både lockande och informativ. Vi vill ju gärna veta vad vi kommer att få genom att klicka. “Lär dig mer om LinkedIn” är därför ett bättre alternativ än t.ex “Klicka här”.

Segmentera dina mottagare
Har du olika målgrupper med olika intressen och behov? Då är det bästa att sortera din kontaktlista efter segment och göra olika utskick som är anpassade efter respektive mottagargrupp.

Lägg lite extra krut på ämnesraden
Ämnesraden ska göra att mottagaren får lust att öppna och läsa. Det är med andra ord din chans att sälja in brevet – utnyttja den!

Se till att brevet är mobilvänligt
Så viktigt och så förvånansvärt lätt att glömma. Välj en mall som fungerar lika bra på alla enheter och se till att bilderna har rätt format. Här kan du läsa ett av våra tidigare inlägg om vikten av mobilvänlighet.

Ge alltid möjlighet till avregistrering
Ha alltid med en länk så att mottagaren lätt kan avregistrer sig. Visst är det tråkigt att tappa läsare, men mottagarnen måste ha en möjlighet att säga nej tack till fler brev.

Mät responsen och anpassa nästa nyhetsbrev
Glöm inte att följa upp ditt nyhetsbrev via statistiken i verktyget. Här kan du exempelvis se hur många som öppnat brevet och om de har klickat på någon av länkarna. Genom att mäta mot uppsatta mål kan du ständigt optimera dina utskick och ta fasta på vad som fungerar och inte.

Lycka till!

Vill du starta ett nyhetsbrev? Vi på Stockholms Skrivbyrå kan hjälpa till hela vägen från strategiarbete till malldesign och innehållsproduktion.  Hör av dig till oss på 08-556 042 00 eller på hej@stockholmsskrivbyra.se.

Lämna en kommentar