Så skriver du en bra rubrik
12 mar 2020
Vet du hur du skriver en bra rubrik? Du har oftast bara en knapp sekund på dig att locka din läsares intresse. Oavsett hur välarbetat ditt blogginlägg, din Facebookuppdatering eller ditt nyhetsbrev är rent innehållsmässigt, är en bra rubrik helt avgörande. Vi har svaret. Med några enkla knep tar du enkelt fram en intresseväckande och engagerande rubrik anpassad till din målgrupp och ditt innehåll.
Hitta nyckelorden!
För att hitta den röda tråden i vad du vill kommunicera, börja med att planera själva texten. När den är klar är det mycket enklare att sammanfatta vad den faktiskt handlar om. Rubriken gör att läsaren förstår vad det handlar om. Ditt jobb är att kärnfullt och intresseväckande summera ditt budskap på en rad.
Pröva olika stilar
Rubriker får ofta för lite kärlek. För att underlätta arbetet med att sätta en rubrik som är tydlig och relevant, kan du ta hjälp av våra olika rubrikstilar. För att kunna spåna fram den bästa rubriken behöver du även skriva några dåliga. Chansen att få fram en riktigt bra ökar om du testar dig fram. Om du testar dig fram och kastar ur dig tjugo rubriker kommer säkert en av dem bli riktigt bra.
Fem klassiska rubrikstilar som du kan experimentera med är följande:
- Manualen
Exempel: 5 enkla steg till en bättre rubrik
Tydligt! Mottagaren förstår att texten bjuder på steg för steg-lösning. - Nyheten
Exempel: Fyra av fem läser rubriken, bara en läser brödtexten.
Jaså? Du väcker intresse med ett nyhetsvärde som sporrar mottagaren att läsa vidare. - Frågan
Exempel: Hur skriver man en bra rubrik?
Många googlar i frågeform. Du visar att svaret på ett problem mottagaren söker finns i texten. - Uppmaningen
Exempel: Bli bättre på rubriksättning!
Direkt och tydligt. Här finns konkreta tips på lösningar. - Bekännelsen
Exempel: Med hjälp av de här enkla stegen fick mina rubriker genomslag
Värdefull kunskapsdelning. Läsaren kommer att få svar.
Var tydlig och koncis
Använd hellre fler och korta verb än många och långa adjektiv. Lämna fördjupningen till brödtexten där du har mer utrymme att utveckla. Rubriken är till för att mottagaren snabbt ska kunna förstå ditt budskap och klicka sig vidare.
Gör en checklista!
Allra viktigast är att rubriken talar till den målgrupp du vill nå. Sätt dig in i mottagarens huvud och fråga: skapar min rubrik …
– en lösning på ett problem
– ett svar
– en nyckel
– nyfikenhet
– något som behövs akut
Rubriker kommer inte som ett brev på posten. Det krävs metod, kvantitet och bearbetning för att hitta den som passar bäst. Använd våra tips så kommer du en bra bit på vägen!
Om kreativiteten sinar
Har du testat ovanstående tips utan att lyckas? Prova att byta skrivformat! Ofta är ett tomt dokument din största fiende. Kanske ska du lämna tangentbordet och skriva på papper? Handen är kroppens mest kreativa verktyg och kan ses som ett sinnesorgan, precis som ögon och öron. Ju mer du aktiverar dina händer, desto mer underlättar du för din kreativitet – och dina rubriker!
Mer hjälp?
Vill du ha mer och professionell hjälp? Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se! Vi skriver rubriker som lockar till läsning och producerar hela texter.