Så skriver du bra captions i sociala medier

04 feb 2022

Så skriver du bra captions i sociala medier

Vi skrivnördar håller kanske inte med om att en bild säger mer än tusen ord. Ord och bild i kombination däremot, då snackar vi! Att skriva en caption, alltså en text till bild, i sociala medier är lättare sagt än gjort. I alla fall om den ska få någon effekt i form av vad du hoppas att läsaren ska göra. Här delar vi med oss av några tips på hur du skriver en vinnande caption.

Så här skriver du captions för sociala medier

När du väljer innehåll, formuleringar och stil på en caption behöver du hänsyn till flera saker. Vi går igenom alla i den här artikeln:

  1. Målgrupp
  2. Kanal
  3. Tonalitet
  4. Textmängd
  5. Bild eller film
  6. Emojis
  7. Call to action

1. Skriv captions för en målgrupp

Oavsett kanal och vilket typ av text du ska skriva blir den första frågan att svara på: vem är mottagaren? Vissa företag har arbetat fram tydliga personas, alltså fiktiva personer, som är deras främsta målgrupp. Det kan till exempel vara tjejer 12–17 år som gillar hästar eller en 40–60-årig IT-chef på ett medelstort bolag med bristande befogenhet och budget. Det går att bli precis hur specifik som helst. Om du inte arbetar med personas ska du i alla fall ha en klar bild av vem du vill engagera. Ju luddigare målgrupp, desto svårare att formulera ett träffsäkert budskap.

2. Olika captions för olika kanaler

Instagram, Facebook och LinkedIn är fortfarande de största sociala kanalerna även om det skiljer sig en hel del mellan målgrupper. Var du ska finnas beror därför på vem du vill nå. Och olika kanaler gillar olika typer av captions. Generellt sett kan du tänka att korta eller långa captions funkar bättre på Instagram, beroende på innehåll och målgrupp. Mellanlånga captions verkar generellt inte funka lika bra. LinkedIn kan vara mer förklarande och djupgående och Facebook är någonstans mittemellan. Att publicera exakt samma caption i alla sociala kanaler är därför inte alltid en bra idé, även om det sparar tid. Grotta ner dig i din målgrupps sociala medie-vanor i senaste rapporten från svenskarna och internet.

3. Använd rätt tonalitet

Målgrupp och kanal avgör hur du skriver, alltså vilken tonalitet du använder. Välj dina ord med guldvåg. Vill du att följarna ska uppfatta er som roliga, smarta, seriösa, kunniga? Om du skriver du captions för företagets kanaler behöver du tänka på att låta som varumärket, inte som dig själv. Det finns något som heter ”spökskrivande”, det är när en copy eller skribent låtsas vara någon annan. Trist vi vet, men vissa influencers skriver inte ens sina captions själva. Så om du ansvarar för företagets kommunikation i sociala medier, tänk att du spökskriver som om du vore företaget.

4. Måste en caption vara kort?

Härom tvista de lärde… För bara ett par år sedan var långa captions ett big no no. Kort och kärnfullt skulle det vara. Max 125 tecken. Inklusive mellanslag. Men idag ser det annorlunda ut, speciellt på Instagram. När vi scrollar i flödet vill vi antingen få en snabb inblick i något eller skaffa oss kunskap eller insikter. Då kan vi välja att läsa en längre text eller scrolla förbi. Många varumärken och influencers skriver långa captions och lyckas behålla läsarens uppmärksamhet. Varför? Jo därför att de bjuder på sig själva, sina känslor eller kunskap. Vissa saker vill vi helt enkelt ha mer av och andra mindre av. Skriver du längre captions är det viktigt att du alltid börjar med essensen eftersom det bara är ett visst antal tecken som syns innan läsaren måste klicka på ”Läs mer”.

5. Bild eller film

Bild eller film och text ska komplettera varandra, inte säga samma sak. Undvik kaka på kaka. Det får gärna skava lite eller bjuda på något oväntat, för att skapa väcka intresse. Bilden, eller videon, är ofta det första man ser. Den ska få läsaren att haja till, och vilja läsa texten också.

6. Är det tramsigt med emojis?

Ja, vad tycker man egentligen om emojis? Vi måste erkänna att vi gillar dem, oftast. Det är ett effektivt sätt att förstärka ett budskap. Valet av emoji/s gör det lekfullt, ironiskt, seriöst, peppande och uppmanande. Välj antal och typ beroende på målgrupp, tonalitet och kanalval. I ett tidigare inlägg skriver vi mer om emojis på jobbet.

7. Call to action i slutet av din caption

Vad du vill att läsaren ska göra avgör hur du formulerar dig. Vad är syftet med inlägget? Ska man gå vidare till er webbplats, ska man kommentera, dela vidare eller tagga en kompis? Det avgör om du ska vara peppande, uppmanande, säljande eller hemlighetsfull. Saknas ett tydligt syfte med inlägget kanske det är bättre att skippa det helt och hållet.

Låt dina captions skapa engagemang på sociala medier!

Till syvende och sist så är engagemang det vi vill ha. Det finns många bra tricks för att engagera mera. Väck intresse genom att ha flera bilder i rad, alltså ”swipea om du vill veta mer”. Tagga andra personer, varumärken, kunder, influencers och kollegor för att få spridning och delningar. Att ställa frågor till följare och be dem svara i kommentarsfältet är populärt för att skapa en relation. Men se upp, för har du inte tiden att svara på frågor, eller ge relevanta kommentarer, kan det få motsatt effekt. Följare kan då känna att de ger utan att få något tillbaka.

Vi hoppas att det här har gett dig en och annan idé om hur du kan skriva ännu bättre captions. Vill du ha hjälp med content, spökskrivning, strategi eller vad som helst inom text och kommunikation? Hör av dig så snackas vi!