Att tänka på när du skriver

10 aug 2012

Att tänka på när du skriver

När du har lagt grunden för din text och har ett tydligt budskap är det dags att börja skriva. Här kommer tre tips som hjälper dig att få fason på språket.


1. Skriv kärnfullt

Vet mottagaren mycket om ämnet? Skala då bort onödig information. Ingen tycker om att bli skriven på näsan. Idag har vi ofta ont om tid när vi läser så att skriva relevant och kärnfullt är av stor vikt. Det behöver nödvändigtvis inte betyda att du alltid skriver kort, var tvärtom försiktig med att skala bort för mycket så att texten inte saknar viktiga delar. Då blir den svår att förstå.


2. Skapa en relation med läsaren

Ett enkelt sätt att få läsaren att känna sig direkt tilltalad är att skriva ”du”. Att skriva ”ni” på en inbjudan känns ofta opersonligt (eller gammaldags om man uppfattar niandet som en artighetsgest). Se framför allt till att inte blanda ”du” och ”ni”.  Bestäm dig för vilken form du ska välja innan du börjar skriva och var sedan konsekvent.


3.Krångla inte till det
Onödigt långa och krångliga ord blir lätt störningsmoment i texten. Tumma inte på läsvänligheten, utan gör det enkelt för din läsare att ta till sig ditt budskap. Gör gärna verb av substantiv och undvik passiv form.

4. Se upp för särskrivningar.
Engelskan lockar oss ibland att skriva isär ord vilket kan resultera i att budskapet blir ett helt annat. Det är skillnad på en mörkhårig sjuksköterska och en mörk hårig sjuk sköterska.

 

Vi hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill vill fräscha upp sina kunskaper om sökordsoptimering och textproduktion för digitala kanaler. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Mejla hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200

Tips på fler inlägg inom ämnet:

Spara