Nudging i text – subtila skrivknep som påverkar läsarens val

Hem/Guider, Tips/Nudging i text – subtila skrivknep som påverkar läsarens val

Nudging i text – subtila skrivknep som påverkar läsarens val

Har du hört talas om nudging? Det trendiga beteendeekonomiska begreppet som syftar till att ge någon en lätt knuff i en specifik riktning. Om målet exempelvis är att minska en skolas matsvinn kan nudgen vara att ge eleverna mindre tallrikar. Nudging kan användas i de flesta situationer och sammanhang, och text är inget undantag. Under årets valkampanj kan vi lova att såväl copywriters som talskrivare nudgade loss rejält, för att få just din röst. Med små trick kan du alltså knuffa läsaren åt ett visst håll och få hen att tycka, tänka eller agera precis så som du vill.

Eftersom vi älskar att nudga och gör det mest hela dagarna har vi samlat våra fem vassaste nudging-tips för att styra läsaren i din önskade riktning:

1. Skapa en positiv underton med rätt ordval

Ett ord som ofta klingar fel är ”men”. Det skapar känslan av att det finns en hake, vilket i sin tur framkallar en negativ underton. Det är lätt att undvika att hamna i ”vad är haken”-träsket eftersom ”men” ofta är utbytbart mot ”och”. Väljer du att skriva ”och” blir undertonen mer neutral, och läsaren får en mer positiv bild av det du skriver om. När du använder dig av nudging i text bör du alltså tänka en extra gång innan du slänger dig med “men”. Du vill ju inte skapa en negativ underton, om det inte är själva syftet med nudgen förstås.

2. Personifiera genom du-form

Det mesta som är personligt känns trovärdigt, och det som är trovärdigt påverkar. Eftersom nudging handlar om att påverka är det alltså avgörande att du låter trovärdig. Ett vanligt sätt att generalisera en text på är genom att skriva ”man” eller ”en”. Att syfta till alla eller de flesta är såklart inkluderande, men det skapar en opersonlig känsla. Ett smartare drag för att skriva en text som andas trovärdighet är att använda dig av du-form. Då skapar du en mer personlig känsla och läsaren kommer till större sannolikhet känna sig träffad av det du skriver.

3. Skriv i klarspråk

Om läsaren inte förstår vad du skriver eller upplever att din text är luddig, är sannolikheten liten att du lyckas med den tänkta nudgingen. Krångla inte till det med onödigt svåra ord som läsaren ändå inte förstår, skriv i klarspråk. Var tydlig och använd dig av begrepp som läsaren kan relatera till. Genom att göra det undviker du onödiga missförstånd och kan bana vägen för en lyckad nudge.

4. Använd punkt istället för utropstecken

Ett utropstecken irriterar många gånger mer än vad det fyller sin funktion. Många upplever utropstecken som säljigt och skrikigt. När du ska använda dig av nudging i text är det därför lika bra att sätta punkt istället för utropstecken, så slipper du oroa dig över att skapa irritation. Med en punkt upplever läsaren att beslutet eller känslan är egen och inte påtvingad.

5. Glöm inte call-to-action

I all text som syftar till att få läsaren att agera är det fördelaktigt att uppmana till handling, inte minst när det kommer till nudging-texter. Se till att ge läsaren en tydlig bild av hur hen ska agera eller göra för att komma dit du vill. Om din text syftar till att få läsaren att köpa någonting är det helt rätt att använda en köpknapp med tydlig och direkt UX-copy, som “köp nu”, “slå till” eller “lägg din beställning”. Det handlar helt enkelt om att göra det lätt för läsaren, och visa vägen till slutdestinationen.

Nudging-proffs – vi hjälper dig att skriva texter som gör skillnad

Vi på Stockholms Skrivbyrå har många timmar av nudging i bagaget. Hör av dig så pratar vi mer om hur vi kan hjälpa dig, släng iväg ett mail till hej@stockholmsskrivbyra.se. Vi hörs.

2018-10-09T17:25:53+00:00 11 september, 2018|Categories: Guider, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar