Mobile only – en digital strategi att sträva efter?
28 aug 2019
Responsiv webbsida, mobile first och mobile only. Vad är egentligen skillnaden? När det gäller användarvänlighet krävs det, utöver kvalitativt och relevant innehåll, att webbsidan som man surfar runt på är anpassad för den enhet som används. Med tanke på att mobilanvändandet ständigt ökar har vi ställt oss frågan om mobile only är rätt väg att gå?
Den digitala mognaden ser olika ut i olika verksamheter och mycket handlar om var era besökare och kunder faktiskt finns. I vilka kanaler och på vilken enhet. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2018 är det tydligt att vi väljer mobilen framför både dator och surfplatta. Och redan 2014 uttryckte Googles Larry Page att ”We are no longer in a mobile-first world, we are in a mobile-only world”. Men är det verkligen nu vi ska släppa alla tidigare begrepp och fokusera allt på mobile only?
Är mobile first synonymt med mobilanpassat?
Det har talats om mobile first och mobile only under många år, men det råder fortfarande förvirring kring vad skillnaden egentligen är. Det finns dessutom ofta en missuppfattning kring att mobile first är synonymt med en mobilanpassad och responsiv webbsida. Men det är inte riktigt samma sak.
1. En responsiv webbsida innebär att man utgår från desktop, men har sett till att innehållet skalas ner och anpassas till mindre skärmar så att innehållet också ser bra ut på surfplatta och mobil. Något de flesta verksamheter har gjort sedan många år tillbaka.
2. Mobile first handlar om att vända på det och utgå från mobilen i första hand. Designen och innehållet hålls enkelt, kort och koncist, utgår från mobilt användande och skalas sedan upp för att fungera lika bra även på desktop och surfplatta.
3. Mobile only borde då innebära att man lägger allt krut på mobilen. Vilket låter vettigt, för det är ju uppenbarligen där det händer. Det är här kunderna och läsarna spenderar mest tid och där vi bäst når dem med vårt budskap. Men att gå mobile only verkar i dagsläget inte vara möjligt ur ett bredare perspektiv.
Mobile only – med fokus på mobiltelefonen som enhet eller en mobil designstrategi för olika skärmar?
Mobile only = app only?
Mobile only har delvis beskrivits som en digital strategi och närvaro som uteslutande fokuserar på mobilen – i princip bara aktuellt för företag som enbart erbjuder sina produkter eller tjänster via en mobil app. Vi har dock inte sett någon bredare koppling mellan just mobilappar och begreppet tidigare. Instagram beskrevs vid starten som en mobile only-app, men delar av funktionaliteten övergick så småningom till att finnas tillgänglig även på webben. I övrigt har exempelvis Über, som främst har utvecklats för mobilen, en hemsida kopplat till sin verksamhet där kunderna också kan använda tjänsten. Begreppet only blir därför inte helt korrekt.
Mobile only beskrivs även som en designfilosofi där man utgår från ett mobilt tankesätt när webbsidan byggs och designas, en design som därutöver kan användas även för desktop och surfplattor. Vi verkar alltså vara kvar i strategin mobile first.
Eller är det någon som har några bra mobile only-exempel att dela med sig av? Kommentera gärna – vi är jättesugna på att få mer insikter!
I juli 2019 lanserade Netflix en mobile only-tjänst för sina streamingstjänster.
Netflix lanserar mobile only-abonnemang
Ett exempel som dock närmar sig idén är att Netflix nyligen släppte ett mobile only-abonnemang för användare i Indien. I och med det dramatiskt ökade mobilanvändandet i landet erbjuder de nu en specifik och billigare betalplan för mobilt användande. Tjänsten fungerar även på surfplattor. De har sett att målgruppen streamar och laddar ner serier och filmer via mobilen mer än i något annat land, vilket gör dem till en extremt mobil-fokuserad målgrupp. Här har användarnas beteende tydligt styrt det framtagna erbjudandet. Nu återstår det att se om liknande erbjudanden kommer att dyka upp från andra håll.
Google premierar mobilsajter
Användaren bestämmer alltså. Eller nja, Google har såklart ett finger med i spelet. En anledning som nu gör det ännu viktigare att rannsaka och analysera vilken typ av skärm vi ska utgå ifrån när vi designar och skapar content, det handlar om att Google helt enkelt rankar bra mobilsajter högre än desktop. Det var förra året som Google gick ut med att deras nya indexering främst fokuserade på mobiltrafiken.
I juli 2019 är det dessutom mobile first-indexering som gäller som standard för alla nya webbplatser. Dock inte mobile only.
Mobilfokus ställer krav på UX-copy
Även om mobile only inte verkar vara utgångsläget att sträva emot, för de flesta av oss i alla fall, så är det onekligen en digital strategi som utgår från mobilt användande det vi bör satsa på. Det verkar vara så att mobile first fortfarande är den gyllene medelvägen att gå!
Därför är det viktigare än någonsin att hitta en vass UX-copy. Kravet att ha en bra strukturerad sajt rent designmässigt behöver kombineras med ett träffsäkert och tydligt innehåll. Texterna behöver omsorgsfullt anpassas för att hjälpa läsaren vidare på bästa sätt. På mobilskärmen blir mikrocopy som knappar och menyer kanske era viktigaste texter. Om ni dessutom involverar UX-copyn tidigt i processen och låter denna jobba tätt ihop med UX-designern, då kommer ni bespara er mycket tid, pengar och huvudvärk.
Vill du ha hjälp med att ta fram träffsäkra och optimerade texter av stans bästa UX-copy? Ta kontakt med oss på hej@stockholmsskrivbyra.se!