Läsgodis on the go? Ja, tack!

Hem/Nyheter, Storytelling, Tips/Läsgodis on the go? Ja, tack!

Läsgodis on the go? Ja, tack!

Storytelling är en skrivkonst som kan härledas tillbaka ända till grottmålningarnas tid, och den är inte minst ett viktig inslag i dagens content-skapande. Vi har precis upptäckt novellmaskinen ”Short Édition” – en (enligt oss) briljant tjänst som kontinuerligt blåser liv i berättarkonsten.

För oss går läsande och skrivande hand i hand och med novellmaskinen presenteras kostnadsfri litteratur på oväntade ställen. Installeras den i ett väntrum beskrivs den till exempel höja kundupplevelsen.

Läsgodis och storytelling-snacks

Istället för att det kommer ut dricka, godis eller snacks ur maskinen glider det ut en kort berättelse. Läsgodis med andra ord! Berättelsen slumpas dessutom, så vad som kommer ut ur den blir en överraskning. Maskinen är uppkopplad mot en online-databas och har därför ett innehåll som ständigt förändras. Avnjut en klassiker eller andra nyskrivna historier. Eller skicka in ett förslag på en egen? För att anpassa sig efter läsaren finns alternativen att berättelsen förväntas ta en, tre eller fem minuter att läsa.

Den finns tyvärr inte, så vitt vi vet, i Sverige ännu men vi tycker om konceptet så pass mycket att vi ville förmedla det vidare. Kanske något att pitcha för SL att testa vid någon av våra tunnelbanestationer i Stockholm?

Digital och analog mix

Tjänsten är en härlig mix mellan teknologi och ord på ett utskrivet papper. Idag finns den tillgänglig på cirka 20 platser runtom i världen. Konceptet är framtaget och tillhandahålls av det franska företaget Short Édition, och den allra första maskinen placerades på flygplatsen Charles de Gaulle i Paris 2011. Sedan dess har miljontals människor tagit del av novellerna. Maskinen innehåller tusentals historier och dikter, vilka skrivs ut på ekovänligt papyrus-papper som dessutom är biologiskt nedbrytbart.

I våras lanserades den första novellmaskinen i Storbritannien – placerad i det intensiva affärsområdet Canary Wharf i London. Canary Wharf Group kände att det var något som behövdes i området. De har bland annat undersökt läsvanor och fann att 53 miljoner böcker överges utan att läsas klart i Storbritannien varje år. Vi lägger tydligen så mycket tid på överdrivet scrollande i sociala medier att vi helt enkelt inte har tid eller ork att läsa böcker längre.

Ny statistik visar att mer än en tredjedel (36 %) hade gett upp minst en bok under det senaste året och över en fjärdedel (30 %) beskrev att det var sex månader sedan de senast läste ut en bok.

Verksamhetsförankrat innehåll

Nyligen installerades även en maskin på Carnegie Mellon University, där vissa av texterna har tagits fram specifikt för universitetet. Du kan fortfarande välja att få ut en klassiker, men väljer du den andra knappen kommer det ut en text skriven av någon från universitets engelskavdelning. Framöver kommer även studenternas texter att publiceras. Smart grej som blir personlig för både läsaren (om den har en koppling till CMU) och platsen den tillhör.

På Carnegie Mellon University innehåller maskinen texter från engelskfakulteten – och snart även från studenter!

Även om vi på Stockholms Skrivbyrå verkar i en digital värld – och inte minst bransch – så är vi av åsikten att det ibland krävs balans med något icke digitalt. Håller du inte med oss?

Denna korta berättelse-tjänst som vi nu har hyllat beskrivs av Lucie Moore, som är Head of Arts and Events på Canary Wharf, som “det perfekta digitala motgiftet – ett återvändande till analogt scrollande för en stund”.

Och filmregissören Francis Ford Coppola, som står bakom klassikern Gudfadern, blev dessutom så förtjust i idén att han till slut investerade i bolaget. Han har också installerat en egen maskin på sin restaurang Café Zoetrope.

”Jag älskar att ge bort gratis konst till människor”, uttryckte Coppola 2017.

Ja, vad säger vi om det här? Mer stories åt folket – korta, långa och mittemellan!

Behöver du hjälp med att skapa storytelling kring verksamheten, viktiga personer i bolaget eller kring en ny vara eller tjänst? Då kan vi hjälpa till! Mejla till hej@stockholmsskrivbyra.se så kollar vi över vad ni behöver. Därefter ser vi till att rätt person får ner er historia på pränt.

2019-09-24T11:05:25+00:00 24 september, 2019|Categories: Nyheter, Storytelling, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar