Konsten att skriva en pressrelease
16 mar 2020
En välskriven pressrelease (eller pressmeddelande om man så vill) är ett effektivt sätt att berätta om en ny tjänst, produkt eller annan aktuell händelse som rör din verksamhet. Det är inte längre så att pressreleasen bara behöver syfta till att marknadsföra något i redaktionell media. Idag används ofta pressmeddelanden som grund för publicering i sociala medier, nyhetsbrev, bloggar och för att komma högt upp i Googles listor.
Det ska din pressrelease innehålla
Första gången du skriver en pressrelease är det mycket att tänka på, men när du har lärt dig blir det lättare eftersom grundstrukturen ofta är densamma. Här kommer en lista på vad pressmeddelandet helst ska innehålla. Tänk som vanligt på att anpassa texten efter den som ska läsa!
Rubrik
Den rubrik som du sätter på pressreleasen kommer sällan med i tidningen, radio eller tv, utan ska framför allt väcka journalistens eller läsarens uppmärksamhet. I rubriken kan du fokusera på nyheten och vinkeln i din pressrelease för att locka till spridning. Fatta dig gärna kort och slagkraftigt!
Ingress
Ingressen skrivs med lite fetare stil och brukar vara mellan 25-40 ord, alltså ungefär två till tre rader. Här gäller det att gripa tag i läsaren, skapa nyfikenhet och locka till fortsatt läsning. Ingressen kan ibland sammanfatta nyheten och vinkeln i brödtexten för att ge läsaren en snabb bild av vad pressmeddelandet syftar till att berätta.
Mellanrubriker
En mellanrubrik ska sammanfatta texten ned till nästa mellanrubrik. Den gör det enkelt för läsaren att söka upp ett ställe i texten som han eller hon letar efter. Försök därför att hålla den kort och informativ.
Brödtext
Det är här som grovjobbet sker. Fundera på vad i din nyhet som är mest intressant och förmedla det tidigt i texten. Brödtexten ska även hålla en neutral ton. Undvik att göra för mycket reklam för ditt företag eller produkt – då är det nämligen ingen pressrelease längre utan en annonstext. Du kan även markera de viktigaste meningarna i fetstil – då blir det enklare för läsaren att skumma igenom meddelandet och snabbt få en uppfattning om vad det handlar om.
Citat
Citat är ett bra sätt att förtydliga och sammanfatta din information. Uttalanden från nyckelpersoner i sammanhanget ger dessutom tyngd till din text. Journalister plockar ofta citat direkt ur pressreleasen, så lägg gärna lite extra krut just här.
Kontaktinformation
Gör det tydligt vem du som avsändare är genom att ha med logga, kontaktinformation (telefonnummer och mejladress), webbadress, postadress och namn på presskontakt.
6 tips för att nå fram till rätt mottagare
Skicka bara till redaktioner eller bloggare du faktiskt tror kan vara intresserade. De flesta journalister vill hellre bli kontaktade via mail än per telefon. Läs vidare om våra tips om hur du skriver effektiva mail och ämnesrader som lockar till läsning.
Bygg relationer. Håll koll på vilka journalister och bloggare som bevakar din bransch och försök att bygga en god relation med dem. Bränn inte kontakter genom att skicka material som inte har något nyhetsvärde och som kan uppfattas som reklam.
Håll dig till en nyhet i varje pressrelease. Hitta vinkeln.
Skicka inte en pdf. Gör det enkelt för journalisten eller bloggaren att ta emot pressreleasen och sprida den vidare. Undvik därför att bifoga tunga filer och se istället till att mottagaren kan kopiera hela textavsnitt från själva pressmeddelandet.
Lägg krut på bilderna. Bra bilder kan lyfta en notis till en halvsida eller ett helt blogginlägg, men tänk på att inte skicka högupplösta bilder som laddar långsamt och snabbt leder till överfulla inboxar. Hänvisa istället till din presskontakt för pressbilder.
Fundera på ditt val av språk. Är nyheten aktuell i flera länder kan det kanske vara värdefullt att sprida pressmeddelandet på fler än ett språk. På så sätt har du möjlighet att nå en större publik.
Behöver du snabb hjälp med att skriva en pressrelease?
Vill du ha hjälp med att skriva pressreleaser? Vi på Stockholms Skrivbyrå har flera duktiga copywriters, journalister och översättare tillgängliga för både korta projekt och löpande uppdrag på en rad olika språk. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå oss en signal på 08-556 042 00 så hjälper vi dig!