Konsten att skriva en pressrelease

Hem/Content marketing, Tips/Konsten att skriva en pressrelease

Konsten att skriva en pressrelease

En välskriven pressrelease (eller pressmeddelande om man så vill) är ett effektivt sätt att berätta om en ny tjänst, produkt eller annan aktuell händelse som rör din verksamhet. Men pressreleasen behöver inte bara syfta till att marknadsföra dig i redaktionell media. Du kan även använda den som grund för publicering i sociala medier, nyhetsbrev, bloggar och för att komma högt upp i Googles listor.

Det ska din pressrelease innehålla

Att skriva pressreleaser blir snabbt en vana då grundstrukturen ofta är densamma. Här kommer en lista på vad ditt meddelande helst ska innehålla. Tänk som vanligt på att anpassa texten efter den som ska läsa!

Rubrik
Den rubrik som du sätter på pressreleasen kommer sällan med i tidningen, radio eller tv. Satsa därför hellre på att väcka journalistens uppmärksamhet. I rubriken kan du fokusera på nyheten och vinkeln i din pressrelease. Fatta dig gärna kort och slagkraftigt!

Ingress
Ingressen skrivs med lite fetare stil och brukar vara mellan 25-40 ord, alltså ungefär två till tre rader. Här gäller det att gripa tag i läsaren, skapa nyfikenhet och locka till fortsatt läsning. Ingressen kan ibland sammanfatta nyheten och vinkeln i brödtexten.

Mellanrubriker
En mellanrubrik ska sammanfatta texten ned till nästa mellanrubrik. Den gör det enkelt för läsaren att söka upp ett ställe i texten som han eller hon letar efter. Försök därför att hålla dem korta och informativa

Brödtext
Det är här som grovjobbet sker. Fundera på vad i din nyhet som är mest intressant och förmedla det tidigt i texten. Brödtexten ska även hålla en neutral ton. Det är inte bra om du gör för mycket reklam för ditt företag eller produkt för det skulle en journalist aldrig göra. Då är det ingen pressrelease längre utan en reklamtext. Du kan även markera de viktigaste meningarna i fetstil – då blir det enklare för läsaren att skumma igenom meddelandet och snabbt få en uppfattning om vad det handlar om.

Citat
Citat är ett bra sätt att förtydliga och sammanfatta din information. Uttalanden från nyckelpersoner i sammanhanget ger dessutom tyngd till din text. Journalister plockar ofta citat direkt ur pressreleasen, så lägg gärna lite extra krut just här.

Kontaktinformation
Gör det tydligt vem du som avsändare är genom att ha med logga, kontaktinformation (telefonnummer och mejladress), webbadress, postadress och namn på presskontakt.

5 tips för att nå fram med din pressrelease

Skicka bara till redaktioner eller bloggare du faktiskt tror kan vara intresserade. De flesta journalister vill hellre bli kontaktade via mail än per telefon.

Bygg relationer –Håll koll på vilka journalister och bloggare som bevakar din bransch och försök att bygga en god relation med dem. Bränn inte kontakter genom att skicka material som inte har något nyhetsvärde.

Håll dig till en nyhet i varje pressrelease.

Skicka inte en pdf. Gör det enkelt för journalisten eller bloggaren att ta emot pressreleasen (hoppa tunga filer) och se till att mottagaren kan kopiera hela textavsnitt.

Lägg krut på bilderna. Bra bilder kan lyfta en notis till en halvsida eller ett helt blogginlägg, men tänk på att inte skicka högupplösta bilder som laddar långsamt och snabbt leder till överfulla inboxar. Hänvisa istället till din presskontakt för pressbilder.

Lycka till!

 

Vill du har hjälp med att skriva pressrelaeaser? Vi på Stockholms Skrivbyrå har flera duktiga copywriters och journalister tillgängliga för både korta projekt och löpande uppdrag. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå oss en signal på 08-556 042 00

2017-06-14T11:22:53+00:00 19 augusti, 2015|Categories: Content marketing, Tips|Tags: , , |0 kommentarer

Lämna en kommentar