Klout – marknadsföring och rekrytering

08 apr 2013

Klout – marknadsföring och rekrytering

Har du eller ditt företag den genomslagskraft du tror? Här funderar vi vidare kring Klout och nyttan av att mäta hur inflytelserika människor och företag är. Läs gärna vårt förra inlägg om Klout:  vad är Klout?

Hur används Klouts ranking?
Just nu pratas det en hel del om Influence Marketing, ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra produkter och tjänster med hjälp av inflytelserika personer. Vi tror ju mer på rekommendationer från folk vi ser upp till än på företagens reklam och vi tar intryck av det som skrivs i bloggar, recensioner, uppdateringar på Facebook, Twitter och Linkedin.

Ett exempel på Influence Marketing i kombination med Klout är när företag använder utvalda personer som marknadsförare; personer med hög rankning får helt enkelt rabatt på vissa varor eller tjänster.

Varför?
Företagen vet att allt den här personen skriver kommer att nå många inflytelserika människor. Och att informationen kommer att betraktas som trovärdig. Självklart kan det slå tillbaka på företagen om personen i fråga väljer att skriva något negativt.

Rekrytering
Det finns företag som, vid rekrytering, bara bjuder in personer med en kloutranking på minst 50 till intervju.

Det talas också om företag som betalar bra för att komma i kontakt med personer med väldigt hög ranking. I de här fallen handlar det om rekrytering till ledande marknadsföringsposter, så helt ute och cyklar är de nog inte. Siffran talar om hur mycket digital närvaro personen har och för dessa poster är det högst relevant.

Än så länge kan man ta Klout med en nypa salt, men klart är att vår digitala status kommer att fortsätta att mätas med hjälp av olika verktyg.

Tips!
Jämför din kloutrankning med andra företag i din bransch. Genom att analysera hur högt eller lågt de ligger kan du också se vad de gjort (eller inte gjort) för att nå sin rankning.