Fördelar med att samarbeta med en microinfluencer
20 mar 2023

Att jobba med influencer marketing är fortfarande ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra produkter och tjänster. Nu får de mindre influencerna, så kallade microinfluencers ett uppsving. Varför? Vi går igenom fördelarna med att samarbeta med en microinfluencer.
Vad är en microinfluencer?
En microinfluencer är en person som har en mindre men engagerad följarskara på olika sociala kanaler. De har mellan 1 000 och 100 000 följare, med en ofta väldigt aktiv och lojal följarskara. Microinfluencers har inte sällan en nisch, och deras följare ser upp till dem som en expert inom just det ämnet. Det kan vara till exempel mode, skönhet, matlagning eller träning och hälsa.
Är det inte bättre att samarbeta med större influencers?
Att arbeta med influencers eller ambassadörer kan i vissa fall, om man har otur, vara både kostsamt och riskfyllt. Vi har sett flera tillfällen då större influencers trampat i klaveret vilket påverkat samarbetspartners rykte.
Microinfluencers har en mindre, men ofta väldigt engagerad publik. Därför kan de vara mer effektiva än stora influencers i att skapa en personlig koppling. Med en influencer med över 100 000 följare når du såklart ut till fler, men förmodligen motsvarar inte alla dessa din målgrupp – eller hur?
En microinfluencer är mer prisvärd
Då microinfluencers har en mindre följarskara än stora influencers, är de oftast billigare att samarbeta med, vilket kan vara en fördel för mindre företag och varumärken med en begränsad marknadsföringsbudget. Samtidigt ökar chanserna för att innehållet leder till ökad försäljning.
Detta gör att ett du istället för att lägga alla ägg i samma korg kan disponera ut budgeten och jobba med flera influencers. Att sprida ut risken på detta sätt kan vara ett smart val då resultaten inte alltid är lätta att estimera om man inte har erfarenhet sedan tidigare. Efter ett samarbete med ett större antal influencers är det såklart viktigt att följa upp och utvärdera vilka som presterat bäst i form av engagemang, sälj och trafik, beroende på vad målet är.
Innehållet blir mer personligt och autentiskt
Eftersom microinfluencers ofta har en mer personlig och autentisk koppling till sina följare blir innehållet därför ofta mer relaterbart och relevant för publiken. De samarbetar ofta med företag och varumärken som de själva verkligen står bakom, vilket ökar förtroendet hos följarna.
Du når ut till din målgrupp
Till exempel kan en micro influencer som är inriktad på skönhet och hudvård nå en publik som är intresserad av dessa ämnen. Om du driver ett skönhetsmärke kan du dra nytta av att samarbeta med denna typ av microinfluencer, då deras följarskara är mer benägna att vara intresserade av din produkt.
Hur hittar jag rätt microinfluencer?
Identifiera din målgrupp och gå på upptäcktsfärd
För att hitta och välja rätt microinfluencer behöver du först identifiera din målgrupp, om du inte redan har gjort det. Sen kan du gå på upptäcktsfärd och börja kolla runt för att hitta microinfluencers inom ditt segment, i kanalerna där du tror att din målgrupp hänger. När du hittat några profiler som känns intressanta ska du titta på deras engagemang. Du kan titta på antalet följare, men viktigast är att titta på hur följarna interagerar, som likes och kommentarer, men också hur profilerna själva interagerar med sina följare.
Hitta profiler som matchar era värderingar och mål
En annan faktor att överväga är om microinfluencern matchar era värderingar och mål. Titta på deras tidigare samarbeten och deras innehåll. Vilka andra företag samarbetar de med och hur? Vad är viktigt för dem och vilka frågor vurmar de för?
Skapa ett positivt och ömsesidigt samarbete
När du har hittat några microinfluencers som du tror kan passa är det bra att skapa en positiv och ömsesidig relation redan från start. Detta kan inkludera att erbjuda ett incitament eller fördelar för influencern, såsom produkter eller tjänster, eller att uppmuntra dem att skapa innehåll som både passar deras stil och ditt varumärkes mål.
Se till att det finns transparens
Du bör alltid se till att de influencers du samarbetar med tydligt markerar sponsrade inlägg för att följare ska se att det finns ett samarbete bakom innehållet. Det ökar förtroendet för ditt varumärke och för influencern.
Autenticitet räcker långt
Att samarbeta med en microinfluencer kan verkligen vara ett klokt strategiskt val för att öka ditt varumärkes synlighet. Sen måste du inte samarbeta med influencers för att få ut innehåll som känns autentiskt, personligt och genuint. Varför inte låta dig själv, vd:n eller en annan medarbetare agera expert och bjuda på sin kunskap? På Stockholms Skrivbyrå kan vi skriva blogginlägg, artiklar och sociala medie-inlägg där vi agerar spökskrivare, alltså, att vi låtsas vara personen bakom inlägget och skriver innehåll åt den. Vill du läsa mer om spökskrivare och vad det innebär, läs mer här.