Diskuterat på Clubhouse: Nå ut i digitala kanaler med relevant innehåll

Hem/Content marketing, Sociala medier, Tips/Diskuterat på Clubhouse: Nå ut i digitala kanaler med relevant innehåll

Diskuterat på Clubhouse: Nå ut i digitala kanaler med relevant innehåll

Clubhouse är en social plattform som går ut på att lyssna, prata och möta människor i olika rum. Vi tycker att det är en fantastisk kanal att använda för att dela med oss av våra kunskaper om digital kommunikation. Nyligen bjöd vi in till ett samtal om hur man når ut bäst på digitala kanaler och vad man ska tänka på när man producerar värdefullt innehåll. I det här inlägget sammanfattar vi guldkornen från samtalet om hur man når ut bäst på digitala kanaler och svaren vi gav på några av de frågor vi fick från våra deltagare.

1. Hur vet jag vilket innehåll som är intressant och engagerar?

Det kan kännas övermäktigt att hitta på relevanta ämnen som är intressanta och engagerande nog. Även den mest erfarna skribenten sitter ibland med händerna på tangenterna utan att något händer. Content marketing handlar om att skapa innehåll som är värdefullt snarare än säljande men det handlar lika mycket om att ha en tydlig strategi och en process för produktionen. Så innan du börjar skriva är det viktigt att du först svarar på följande frågor:

  • Varför finns mitt företag? Vad är kärnan och syftet med verksamheten? Utifrån det svaret kan du sedan skapa innehåll som är relevant
  • Har jag satt upp tydliga mål? Vill du öka engagemang, räckvidd, trafik eller försäljning? Vet du vad du vill uppnå blir det lättare att anpassa ditt innehåll
  • Vilken målgrupp har jag? Vilka är personerna du vill prata med? Tänk efter vad du tror de vill höra av dig snarare än vad du vill säga till dem.

2. Hur skapar jag relevant innehåll och i vilka digitala kanaler?

Det är lätt att tro att man måste synas överallt, men så är det inte alltid. Du kan vinna på att fokusera mer på en kanal än en annan. Vet du exempelvis att din målgrupp använder LinkedIn så är det kanske där du ska vara mest aktiv. Är du nyfiken på hur svenskarna använder internet just nu? Läs gärna vårt inlägg med fyra insikter från Internetstiftelsens senaste undersökning. Om du vill ta del av hela undersökningen finns den att läsa här.

När du väl har koll på vad du vill uppnå med ditt innehåll och vilka personer du vill nå ut till är det dags att börja producera innehåll. Men hur kommer man på intressanta ämnen och hur anpassar man bäst innehållet till olika kanaler? Här följer några tips som kom upp under samtalet på Clubhouse:

  • Hitta personer på företaget som sitter på intressant kunskap och låt dem berätta!
  • Använd intranätet för att fånga upp medarbetare som kan bli ambassadörer och prata gott om varumärket
  • Det går att grotta ner sig i ämnen som kan verka smala – bjud på intressant fakta!

3. Hur ser jag till att det är konsekvent och produceras löpande?

Under vårt samtal pratade vi om att bristen på tid är det vanligaste problemet när det gäller att hålla igång ett regelbundet flöde av relevant innehåll. Jobbar du på en marknadsavdelning eller en byrå känner du säkert igen dig i att man skulle vilja lägga mer tid på egna kanaler. Men det finns några knep som underlättar produktionen och samtidigt får er att synas mer.

Återanvänd ditt innehåll

Bloggen är ett effektivt verktyg när du vill skapa engagerande innehåll och visa er personlighet som företag. Har du dessutom lagt ner lite extra krut på att sökordsoptimera dina inlägg ökar trafiken till din webbplats. Bloggen kan också vara en bra källa för när du ska skapa innehåll för externa kanaler. Exempelvis kan du bryta ner texten till flera korta inlägg som du kan dela på sociala medier. Eller kanske har du en guide eller ett white paper som du kan ta material ifrån?

Tänk på att anpassa innehållet för respektive kanal. På sociala medier är det bra att skriva kort och kärnfullt, där har man i regel väldigt kort tid på sig att fånga intresse. Läs vårt tidigare inlägg om hur du återvinner ditt innehåll.

Utgå från en tonlägesguide

När det produceras mycket innehåll och av olika personer kan det vara en klok idé att skapa en så kallad tonlägesguide eller tonlägesmanual som beskriver hur ni som varumärke pratar, ert tonläge och vilka ordval ni använder. På så sätt behåller ni en konsekvens i ert innehåll. Har ni möjlighet kan ni utse en särskild ansvarig för produktionen, exempelvis en content producer.

Skapa rutiner och använd digitala verktyg

Sist men inte minst tipsas det i rummet på Clubhouse om att det är viktigt att man skapar tydliga rutiner för contentproduktionen. Använd er av smarta digitala verktyg så som Trello eller Kanban för innehållsplanering. Engagera dina medarbetare med exempelvis workshops. Det finns en rad olika smarta verktyg och arbetssätt som gör det både roligare och enklare att planera och skapa innehåll.

Vill du också prata med oss på Clubhouse?

På torsdagar klockan 11.30 har Stockholms Skrivbyrå ett stående rum på Clubhouse. Där delar vi med oss av tips som rör skrivande, content marketing och kommunikation i digitala kanaler. Glöm inte att läsa vår snabbguide om hur Clubhouse fungerar.

Vi önskar dig stort lycka till och hoppas att vi ses på Clubhouse!

Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se om du behöver hjälp med att ta fram strategiskt innehåll som skapar värde och ger effekt, på riktigt. Vi skriver gärna tonlägesguider, seo-texter, blogginlägg, webbtexter och artiklar. Ibland fyller vi nyhetsbrev, gr e-böcker och sätter ihop redaktionella planer. Dessutom har vi duktiga frilansar och konsulter som är proffs på just content marketing.

2021-02-17T15:55:51+02:00 17 februari, 2021|Categories: Content marketing, Sociala medier, Tips|Tags: , |0 kommentarer

Lämna en kommentar