Content marketing

Hem/Content marketing
Content marketing 2021-03-29T17:49:40+02:00

Content marketing

Med hjälp av Content Marketing, eller innehållsmarknadsföring, blir det lättare att bygga relationer och dra in affärer. Stockholms Skrivbyrå är en contentbyrå i Stockholm och vi är väldigt förtjusta i både content marketing och inbound marketing. Anledningen till det är att vi ser att det går att få väldigt bra effekt med ganska små medel.

Är det dags att ta ett grepp om ert sätt att arbeta med content marketing eller har ni kommit så långt att det är dags att ta nästa steg? Vi hjälper marknadsavdelningar och byråer med effektiv content marketing på flera olika sätt:

Content marketing, nycklar för att lyckas:

En strategi – grunden för att lyckas

Med hjälp av workshops, utbildning och rådgivning hjälper vi er att ta fram en strategi för hur ni kan arbeta med digital kommunikation och content marketing. Självklart vill vi anpassa planen till det som är rätt för er och era kunder, alltid med fokus på önskad effekt och mål.

En redaktionell plan – visar vägen

Har ni arbetat med content marketing eller innehållsmarknadsföring ett tag, men upplever att det tar för mycket kraft eller ger dålig effekt? Då hjälper vi er gärna att vända på stenar och arbeta arbeta fram en redaktionell plan. Genom att sätta tydliga mål och en tydlig plan kan vi effektivisera arbetet och hitta vägar som bättre möter målgruppernas behov.

SEO – klättra hos Google

Sökmotoroptimering, eller sökordsoptmering, är ett långsiktigt och mycket viktigt arbete. Våra skribenter är duktiga på att anpassa innehåll, budskap och tonläge så att det värderas högt både av läsare och Googles algoritmer. Kanske vill ni har hjälp med att sköta innehållsproduktionen löpande? Då kan vi skriva blogginlägg, guider och pressmeddelanden och skriva innehåll till era sociala medier.

Content marketing, ta hjälp av ett proffs:

Digitala redaktörer – förstärk teamet!

Om ni har ont om tid kan vi förstärka ert team. Ofta samarbetar vi med våra uppdragsgivare kring planering och idéarbete. Sen sköter vi uppdateringar av nyhetsflöde, blogginlägg, sociala medier och texter på webbplatsen. Du bestämmer själv om du vill ha en person på plats eller någon som jobbar på distans, vid behov, någon dag i veckan eller heltid.

Content manager – anställ någon som kan

Vår systerbyrå Knack Konsulter & Rekryteringhjälper till med rekrytering av innehållsproducenter av olika slag. Oavsett om du behöver content manager, digital kommunikatör, webbredaktör, copywriter eller filmproducent kan vi hjälpa till. Våra skrivtester, case och diskussionsintervjuer gör att vi säkrar den praktiska kunskapen oavsett vilken typ av rekrytering vi genomför.


Hör av dig till oss om du vill bolla något eller veta mer
!

content marketing

Content marketing bygger goda relationer och driver affärer

Intresset för content marketing har aldrig varit större, ändå är konceptet inte så nytt som man kan tro. Långt före bloggar och sociala mediers glansdagar har berättelser och intressant innehåll använts för att locka kunders intresse. Det som har hänt under de senaste åren är att många marknads- och kommunikationsavdelningar har börjat arbeta med tydliga strategier för arbete med content marketing, eller innehållsmarknadsföring. Helst ska det såklart genomsyra hela verksamhetens marknadsföring och samspela med säljarnas arbete.

Vi har märkt att många rynkar på näsan åt bloggen och vi tror att det är för att begreppet har blivit synonymt med livsstilsbloggar och antas innehålla banala vardagshändelser. Den typ av blogg som vi skriver om här är affärsdrivande och motorn i content marketing-strategin. För att förtydliga; begreppet blogg innebär en plats på webben som är anpassad för löpande publicering. Ibland går innehållet där under rubriker Nyheter, Aktuellt eller Trendspaning. Ibland kallas den inget, utan är bara en naturlig del av webbplatsens startsida. För den som vill göra sig till expert inom sitt område och synas hos Google är en välskött blogg ovärderlig.

Många företag har förstått fördelarna med och arbetar aktivt med content marketing och redaktionellt innehåll. Förutom att bloggen blir en plats för kunskapsdelning, kan den användas vid samarbeten, som relationsbyggare och en väg till möten och affärer. Sist men inte minst är det ett bra sätt att jobba med SEO. En bra blogg ser till att framtida kunder, besökare och konsumenter hittar rätt när de googlar!

SEO – Sökmotoroptimering är långsiktigt smart arbete

Kortfattat kan man säga att SEO är en vetenskap med många sanningar. Dessutom har dessa oftast ett bäst-före-datum eftersom Googles algoritmer uppdateras, jämt och ständigt. Dagens sanningar kan vara morgondagens myter. Därför är det lika viktigt att hålla sig ajour med uppdateringar som att flitigt ifrågasätta vedertagna optimeringsmetoder.

Eftersom SEO är komplext är det bra att ta hjälp av någon som kan och förstår hur just er webbplats bäst kan optimeras för att hittas av Google-besökare. SEO-arbete består av flera olika delar och mycket handlar om att ha en välplanerad och genomtänkt struktur och design. Förutom det bör det finnas länkar både ut och in och även här underlättar den typen av samarbeten när det finns en välskriven blogg att dela och locka med.

Skriv för läsare och Google

Man kan säga att grunden i gott seo-arbete är att erbjuda webbplatsens besökare relevant, intressant och tydligt innehåll. Det är nämligen så att kvalitativt innehåll är en viktig rankningsfaktor hos Google. Vad är då kvalitativ innehåll? För det första måste det vara intressant för den du vill nå fram till, alltså för målgruppen. För det andra ska det skapa lust att läsa, lyssna, titta och förstå. Om det dessutom får mottagaren att agera är det ännu bättre. Så om du vill lyckas med sökmotoroptimeringen bör du publicera innehåll löpande, till exempel i form av en blogg eller nyhetskanal. För att lyckas är det bra att skapa innehåll som möter läsarnas behov och intresse. Slutligen behöver du skriva och publicera texter och annat innehåll på ett sätt som tilltalar både läsare och Google.

Lär dig mer om content marketing – ladda ner en guide

Här har vi samlat material som rör content marketing, inbound marketing och konsten att skapa textinnehåll som når fram till målgruppen. Om du vill lära mer om innehållsmarknadsföring och digital kommunikation kan du ladda ner guiderna och låta dem vara ditt stöd under arbetet.

Content marketing - redaktionell plan

Content marketing – gör en plan

Vill du ha verktyg och tips som rör Content Marketing? Ta hjälp av guiden ”Content marketing – skapa en redaktionell plan i 10 steg”!

Ladda ner guiden här

Content marketing - kurs i copywriting

Snabbkurs i copywriting

Vill du ta en snabbkurs i copywriting? Här får du en kort, men matnyttig guide att spara och plocka fram när inspirationen tryter.

Ladda ner guiden här

FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM

Cannot get other user media. API shut down by Instagram. Sorry. Display only your media.